Location and site
Sana'a is located in a fertile basin 2,300 m. above sea level, on a major communication axis that crosses the mountains of Yemen. Part of the African Horn, at the southwestern tip of the Arabian Peninsula, where the Red Sea meets the Indian Ocean, it is the ancestral heartland of the Arabs.
Historical Reference
- The citadel of Sana'a, Al-Qasr, was erected on an ancient Sabaean site. In the 3rd century A.D., the new royal residence, known as the Gumdan Palace, was constructed outside and to the west of the citadel. The city grew around the public buildings, which were erected first in the east and later towards the west.
- Between 525 and 575, the Ethiopians took over Sana'a and the Highlands of Yemen on the pretext of defending the Christians. They were later chased away by the Persians.
- From 628, Islam penetrated the south of the Arabian Peninsula. Sana'a became one of the principle centres of diffusion between Libya and Iraq. Its Great Mosque was constructed at the west of the Gumdan Palace in 630.
- Under the rule of the Abbasids of Bagdad, during the 8th and 9th centuries, a palace was constructed in the northern part of Sana'a.
- In 898, the Zaidite "imamat," which played a major role in the history of Yemen, was founded.
- In the 12th and 13th centuries, under the Ayubits, a palace was erected to the west of the Great Mosque.
- During the first period of Ottoman rule, which began in the 16th century, a mosque was constructed west of the city in 1597, and residences were constructed in the north.
Urban Morphology
The network of streets within San'a is based on a hierarchy of public and private spaces. This hierarchy prevails over all of the nuances of the city's layout, from its gates to the entrance doors of its houses, from the major streets to the souks (markets). Numerous gardens are integrated into the ensemble.
The city walls enclose a sacred, protected space. A variety of materials - stone, brick, plaster, alabaster, stained glass - present a harmonious display of apertures, colours and textures. Towered houses, with cheerful ochre facades with white highlights, are balanced by minarets and cupolas.
Registration Criteria
"Within its partially preserved wall," Sana'a "offers an outstanding example of a homogeneous architectural ensemble whose design, and detail translate an organization of space characteristic of the early centuries of Islam which has been respected over time." (IV) "The houses of Sana'a, which have become vulnerable as a result of contemporary social changes, are an outstanding and unique, traditional human settlement [...]." (V) Sana'a is directly and tangibly associated with the history of the spread of Islam in the early years of the Hegira." (VI)
Situation et site
Sanaa est située dans une cuvette fertile à 2,300 mètres d'altitude sur un axe majeur de communication à travers les montagnes du Yémen. Plus largement, elle fait partie de la Corne de l'Afrique. Elle est à la pointe sud-est de la péninsule arabique, lieu de rencontre de la mer Rouge et de l'océan Indien en même temps qu'au coeur de la patrie ancestrale des Arabes.
Repères historiques
- La citadelle de Sanaa, al-Qasr, fut élevée sur un ancien site sabéen. Le palais de Gumdan, nouvelle résidence royale, est construit au IIIe siècle à l'extérieur et à l'ouest de la citadelle. L'orientation de la croissance urbaine, déterminée par l'apparition de bâtiments officiels, s'engage d'est en ouest et conservera cette tendance.
- Entre 525 et 575, les Éthiopiens, venus sous prétexte de défendre les chrétiens, soumettent Sanaa et les hautes terres du Yémen. Ils sont chassés par les Perses.
- Dès 628, l'islam pénètre le sud de la péninsule arabique. Sanaa est l'un de ses principaux centres de diffusion entre la Libye et l'Iraq. La Grande Mosquée de Sanaa est construite à l'ouest du Gumdan en 630.
- Sous la tutelle des Abbassides de Bagdad (VIIIe et IXe s.), un palais est construit au nord de Sanaa.
- En 898 est fondé l'imamat Zaïdite dont le rôle sera majeur dans l'histoire du Yémen.
- Sous les Ayyubides (XIIe-XIIIe s.), un palais s'élève à l'ouest de la Grande Mosquée.
- Pendant la première période de domination ottomane, une mosquée (1597) est construite à l'ouest de la ville et des résidences au nord.
Morphologie urbaine
Le réseau des rues de Sanaa se fonde sur un principe hiérarchique d'espace qui va du public au privé et dont toutes les nuances s'inscrivent dans le tracé urbain, de la porte de la ville à celle de la maison, de l'artère à l'impasse en passant par le souk. Des jardins, nombreux, sont intégrés à l'organisation spatiale.
Les murs de la ville délimitent un espace sacré en même temps qu'un espace protégé. Pierre, brique, plâtre, albâtre, vitraux: autant de jeux de couleurs, autant de textures, de jeux d'ouvertures, pour arriver à l'harmonie. Des maisons-tours, des façades animées, modelées, blanc sur ocre: entre minarets et coupoles!
Critères d'inscription
Sanaa constitue «à l'intérieur de ses murailles partiellement conservées, l'exemple éminent d'un ensemble architectural homogène dont la conception [...] traduit une organisation de l'espace caractéristique des premiers siècles de l'islam ...» (IV). «Les maisons de Sanaa, devenues vulnérables sous l'effet des mutations sociales récentes, sont les témoins [...] d'un habitat humain traditionnel et original» (V). «Sanaa est [...] associée à l'histoire de la diffuson de l'islam aux premiers temps de l'Hégire» (VI).
Localización
Sana'a está situada en una fértil cubeta, a 2.300 metros de altitud, en un importante eje de comunicaciones a través de las montañas de Yemen. Forma parte de un territorio conocido desde la antigüedad con el nombre de Arabia Feliz. Se encuentra en la extremidad sureste de la Península Arábiga, donde confluyen el mar Rojo y el océano Indico, y a la vez, en el corazón de la patria ancestral de los árabes.
Referencias históricas
- La ciudadela de Sana'a, al-Qasr, fue erigida sobre un sitio sabeo. El palacio de Gumdan, nueva residencia real, se construyó en el siglo III, en las afueras y al oeste de la ciudadela. La orientación del crecimiento urbano, determinada por la aparición de edificios oficiales, se hace de este a oeste y conservará esta tendencia.
- Entre 525 y 575, los etíopes, venidos con el pretexto de defender a los cristianos, someten a Sana'a y las tierras altas de Yemen. Son desalojados por los persas.
- Ya en 628, el Islam penetra en el sur de la Península Arábiga. Sana'a es uno de sus principales centros de difusión entre Libia e Irak. La Gran Mezquita de Sana'a se construye en 630, al oeste del palacio de Gumdan.
- Bajo la tutela de los abasíes de Bagdad (s. VIII y IX), se construye un palacio en el norte de Sana'a.
- En 898, se crea el imanato zaidí cuyo papel será muy importante en la historia de Yemen.
- Bajo los ayubidas (s. XII-XIII), se erige otro palacio al oeste de la Gran Mezquita.
- Durante el primer período de la dominación otomana, se construyen una mezquita (1597), en el oeste de la ciudad, y residencias en el norte.
Morfología urbana
La red de calles de Sana'a se basa en un principio jerárquico de espacio, que va de lo público a lo privado y cuyos matices se sitúan en el trazado urbano, desde la puerta de la ciudad hasta la de la casa, de la arteria al callejón sin salida, pasando por el zoco. Unos jardines están integrados a la organización espacial.
Los muros de la ciudad delimitan un espacio sagrado y al mismo tiempo un espacio protegido. Piedra, ladrillo, yeso, alabastro, vidrieras: todo es juegos de colores y de aberturas, de texturas, para alcanzar esta armonía. Casas-torres, fachadas animadas, modeladas, en blanco sobre ocre: entre minaretes y cúpulas.
Criterios de inscripción
Sana'a constituye "dentro de sus murallas parcialmente conservadas, el ejemplo eminente de un conjunto arquitectónico homogéneo cuya concepción [...] traduce una organización del espacio característica de los primeros siglos del Islam" (IV). "Las casas de Sana'a, que han llegado a ser vulnerables bajo el efecto de las mutaciones sociales recientes, son los testigos [...] de un hábitat tradicional y original" (V). "Sana'a está [...] asociada a la historia de la difusión del Islam en los primeros tiempos de la Hégira" (VI).
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