Qaraqosh ljus: judarna i Jemen .. Den mångfald som vi har förlorat
Tisdag 19 mars (mars 2013)
Till den judiska mamma: Grace flicka Yahya, inte släckt stearinljus, hjärta och utbredda samtal för gott, jag inte längre bara hör eller تحنو på hennes muslimska och en Judisk ..
**
Samexistensen mellan olika
Jemen känd geografisk och kulturell mångfald, och dess rika historia av händelser, varken bestämd eller vara utan det. Och även inte kan reduceras till ett absolut och ett. De Jemen inkubator geografisk mångfald och mångfald av religioner och kulturer och olika spektra. Och berätta historien, att Jemen passerade religioner multi-från hedendom och himmelska, och Abdul population av månen, solen, och tjuren .. etc, sedan konverterade till judendomen, kristendomen och islamisk Bmmahbha annorlunda, och i närvaro och samexistens olika konstruerade olika civilisationer i Jemen gamla.
Anses inte judar en grundläggande delarna av jemenitiska samhället, men är bosatta i Jemen folk, P «historiska fakta och sociala verkligheten tydligt bekräftar att judarna är en del av det arabiska folket i Jemen, och de konverterade till judendomen i deras land Yemen» (Abbas al-Shami - judarna i Jemen).
När Jemen började tenderar mot per disk spegling, förlorade rättigheter innan den förlorade civilisationen. خارت lederna i första sfären, sedan rotlösa och kollapsade civilisationer, den ena efter den andra, och blev Alasbuyat och drivs av stam, och betala ca ombordstigning kanten av avgrunden - som vår verklighet nu.
Varför Qaraqosh stearinljus?
Inte en slöja كاتما livskraftig och blockerade allmän tillgång solljus och ljuset, ye Alkerkosh, Widget duk huruvida pad eller färgade, eller av tyg velour, bomull eller siden, satin eller "Alstim", och «Amasim» Det täcker huvudet, prydd återvinns flip guldtråd och silver, och färgstarka bomullsgarn bredvid gängning hill, Alkerkosh restaurangen korall och bitar silver, och amuletter, mynt, knappar och färgade lober, och snäckor, klämmor "Alemratq" .. Det Qaraqosh stearinljus. Umrah ljus judiska och muslimska - det gemensamma namnet bland muslimska och judiska jemenitiska på deras huvuden, Vidly på Jbhtehma hårtussar "slav", det Alkerkosh, uniformer för flickor före äktenskapet, och sprida sig i längden och bredden av landet.
Sådan Alkerkosh, (plast panel) försvann från toppen av ljuset muslim, medan ljuset fortfarande bärs av judiska i Jemen, men också i Israel, USA och Storbritannien, och uppnåendet och erbjuder sång och bön från Jemens folklore i de mest prestigefyllda festivalerna i världen .. Och längre Alphenantan den Alemenatan, "Ofra Haza, och stearinljus Blessed" och andra former av humanitära arv interkontinentala, Qaraqosh ljud utfärda och rörelse längs den anda som inte begränsar, det «Alsnsna den pompösa kostym.
**
Qaraqosh Achammotain trotsar fortfarande tid, det försvinner, men återvänder från tid till annan och i vissa landsbygdsområden i Jemen, står fast på cheferna för flickorna, liksom tillbaka starkt att vara närvarande i en rad bröllop, speciellt bröllop Alsnanih, populära marknaderna fortfarande pryder butikerna Balqracich.
Började för några år sedan, kvinnor i kvinnoorganisationer fungerar det med tanke på marknadsföring till turister, och visa den i kulturfestivaler lokalt och utomlands.
Alkerkosh närvara vid närvaron av ett ljus hela namnet på den judiska och islamiska trossamfund, tränger små identiteter och religiösa hierarkin och sociala och religiösa akut i tanken och kulturen i den jemenitiska samhället, med utsikt över ett ljus, som berättar historien om arvet handarbete, المنول, sång och dans, och Alosmar ... Inte flytande i konsten branschen är annorlunda än människa, och i förgrunden: Alhimtan. Över Linning härifrån .. Det Qaraqosh också
I Jemen kommer inte kunna åberopa en meter i varje gata, vare sig på landsbygden eller i städerna, i körfältet eller gränd, utan Ttaek den judiska avtryck Journeyman / konstnär, vägg, fönster, hus graverad bälte, och porten stängd och nyckeln .. Det är svårt att se en kvinna som går i talkshow Gamla Sanaa eller Taiz, eller Mahaweet, eller någon plats i Jemen, utan att se fingeravtrycksmönstret hennes jeans, och handleder hennes klänning, halsband silver hängande på bröstet, eller maskot «värdering», som försvinner mellan henne .. Ofta vara / vara judisk / judendomen är två av Hakah, och Snaah, men noterar konster sömnad och stygn broderi till grannar av pojkar och flickor och kvinnor, muslimer, och du passerar i denna miljö: «botten», Gamla Sanaa, Taiz gamla, och de judiska kvarteren i Aden, Saada, rosett, och i alla städer och landsbygdsområden i Jemen, hittar du fossiler avtryck fingrar judisk konstnär tryckt på moskén, skolan, Government Center, sultanens palats, hus bonden, rika hem, pubar, och upphöjd möbler och dekorationer.
Hahm غادرونا sedan 1948, och revs hem och synagogor, absurt orättvist, politiskt motiverat och religiösa Asboi, fäst till judarna i Jemen, den ultimata formen av skada på den fysiska och psykiska, vänster, har effekterna av den judiska gemenskapen i Jemen förblir beskriver mångsidighet اشتغالهم alla typer av arbetsstycket bokstavliga och professionell och kommersiell .. etc arbetade بفنية och högteknologi i allt.
Ja, hittar du massor av rum morföräldrar och konsekvenser prägling, hittar du på kvarnen, och även sex-pekad stjärna stiga plattformen moskén, Tqatiah och kupoler av gravar av helgon, och även klä vilka اهترأ trasa fortfarande gängning «الصرصر», och lukten av färgämnen inom den motstår tid, hittar du Aalghemriaat fortfarande smyckar viss roll i staden och på landsbygden, där judiska bostäder, och där klev hans fötter Shibr av denna nation, det finns berättelser om konst, berätta och visa den tills idag ..
**