اليمن - صنعاء المدينة المجهولة ل 99 % من الناس................. Old sana'a - yemen unknown city for 99% of people

الأربعاء، 19 يونيو 2013

* Sanaa Abdel Moneim Al Jabri ö: 
Libyska populära evenemang som upplevs av den jemenitiska gatan under de senaste veckorna i solidaritet och stöd till det palestinska folket i ljuset av det lidande som krigsbrott och brutalitet från de israeliska ockupationsstyrkorna .. Dessa händelser ägde en rad olika situationer som väckte uppmärksamhet och uppmärksammade observatörer och observatörer har .. Den kanske viktigaste av dessa positioner är sådana som uppstått genom effektiv kampanj "embryo", som ägnades åt fundraising för det palestinska folket och att stödja upproret, och varade i tio dagar i de olika provinserna i Jemen .. Och attityder avses ställning medlemmar av den judiska gemenskapen i Jemen, som har registrerat en märklig närvaro i denna kampanj när han rusade för att donera blod och pengar, liksom andra jemenitiska medborgare, uttryckte också sin vilja att kämpa tillsammans med palestinierna mot al Sharon och hans armé. 
Judarna i Jemen tillkännagav sin avvisande och fördömande och fördömande av vad يعتبروه terrorist metoder som utförs av de israeliska styrkorna mot det palestinska folket, och de beskriver "Sharon" som en terrorist och en krigsförbrytare och dö för sin religion 'judisk' lök .. Och att alla dess arbetsmetoder och arbete men är förbjudet i "Bibeln" och bortom dess lärdomar. 
Det var denna attityd som förde jemenitiska judar tillbaka till rampljuset och även tagit upp frågan om kontroverser och prata om sin sak och deras historia, även dra uppmärksamhet och intresse av observatörer och observatörer från den jemenitiska arena-nivå internt och externt.
Söner av den judiska gemenskapen i Jemen minoritet är mycket begränsad för den jemenitiska samhället där de lever i أوساطه och av den totala befolkningen i mer än 18 miljoner människor, medan det minsta antalet människor som konverterar till judendomen flera hundra, där officiella uppskattningar att antalet varierar mellan 300 - 400 personer, medan Enligt oberoende informationskällor som de ökar på marken. 
Dessa är alla av vila efter den massflykt av jemenitiska judar till Palestina under åren 48-1949 m, ​​och i processen, dubbat "Magic Carpet" eller Mat vinden .. Och arrangerad för denna process av Jewish Agency och uppbackning av amerikanska och brittiska stort under vilka deporterades cirka 50 tusen judar via luftbro deltog i flygplan brittiska, amerikanska och så från basen av RAF i området «Sheikh Othman» provinsen «Eden», som var under kontroll av kolonialism Den brittiska sedan till flygplatsen «Lod» Israel under en period av flera veckor ..Det sades att operationen var en del av en big deal med Imam Ahmad Yahya Hamedaddin som har härskat Jemen var då, och fortsatte migration av jemenitiska judar sedan sjövägen från hamnen i Aden Under perioden från 1950 till 1953 deportation av mer än 15 tusen människor. 
Källorna visar också det totala antalet judar som emigrerade från Jemen till mellan 130-150.000 personer, de flesta av dem åkte till Palestina och några av dem vände sig mot Storbritannien och USA. 
Det sägs att de begränsade antalet jemenitiska judar hade börjat migrera till Palestina sedan 1882 i kölvattnet av besöken shuttle utförts till Jemen evangelist Jewish Christian «Henry Aaron Stern» och Rabbi Jacob Safire under perioden mellan 1830-1859 och var möts med judar Yemenis för att locka dem att utvandra till Jerusalem .. Detta skedde i samband med migreringar därefter finansieras av rika sionistiska "Rothschild" .. Och rullade migration av jemenitiska judar till Palestina fram till 1910, då han kom i land ett av de äldste i den judiska arbetarpartiet kallas «Shmuel Aavnila och lyckades övertala cirka 15 judiska invandringen ..Dessa judar hade lämnat Jemen under perioden 1910-1912 .. Till resolutionen om delningen av Palestina kom efter andra världskriget där genomfört den största förskjutningen processen som tidigare noterats .. Det var Dr Abdul Karim al-Iryani har meddelat i ett pressmeddelande tidigare som för närvarande finns i Israel, en halv miljon judar från Jemen. 
Kanske det är värt att påpeka här är att av de kvarvarande medlemmarna av den judiska gemenskapen i Jemen åtnjuta fullständiga medborgerliga rättigheter och utöva sin religion fritt, även delta i de allmänna valen och omröstningar, liksom andra jemenitiska medborgare ..Därför bekräftar judarna i Jemen, som oftast hör till medlemskap i Allmänna folkkongressen för det styrande partiet som leds av president Ali Abdullah Saleh att de är nöjda med sina liv ..De är lyckligt lottade deras överlevnad i Jemen .. På grund av den utvandrade till Palestina och fann att de löften och frestelser som ledde dem att emigrera till Palestina var inte bara en lögn och en bluff, och som lockar från Jemen var i syfte att exploatering och barnarbete som bönder från perspektivet av det jemenitiska folket och berömda historiska erfarenhet av jordbruksverksamhet. 
Ur denna synpunkt attrahera jemenitiska judar kom att utföra uppgiften att etablera en bas i samband med jord-planer rörande hitta ingredienserna och de ekonomiska och andra komponenter i de nödvändiga ingredienserna för att bygga staten Israel med början av starten .. Och ändå kunde han inte jemenitiska judar som invandrade till Palestina anpassa eller integrera med andra som kom från andra länder, särskilt Europa och berättar en del av vistelsen i Yemen, som besöker släktingar i Israel, och transportera dem de känner att det finns ett slags isolering eller diskriminering, inte heller få stöd och hjälp, liksom andra samhällen, så de förlitar sig på sig nästan helt i de krav på livförsäkring genom sitt arbete inom jordbruket. 
Förutom att möta de judiska invandrare från Jemen, inklusive bär det från kulturen, seder och traditioner jemenitiska provinsen svårigheter samexistens med resten av de kategorier av det israeliska samhället på grund av sin oförmåga att klara av den västerländska traditionen, som fann det inte var överens med de etiska principerna i traditionerna i Jemen, som fortfarande har det tills nu och vägrar att lämna det .. Av alla dessa skäl som tidigare nämns hitta de återstående medlemmarna av den judiska gemenskapen i Jemen är ivrig att immigrera till Israel och att komma ikapp med de som kom före dem landsmän brun .. De säger att det finns inget att samtal för deras avresa, så länge de får uppmärksamhet från den jemenitiska regeringen. 
Kanske är det detta har ökat i sin övertygelse om det meningslösa i invandringen är att några av dem hade kämpat en svår upplevelser på denna nivå gjorde dem återvända till Jemen, föra sina smärtsamma historier. 
Detta är berättelsen «Imran bin Yahya» av judar som bor i "rosett" norr om Sanaa, som hade lämnat Jemen, tillsammans med sin hustru och sju barn med mer än åtta år för att invandringen .. Men han fann sig två år efter hans påtvingat återvändande till sin ursprungliga "rosett", och utan en fru eller barn. 
Och berättar 'Imran "detaljerna i hans berättelse med denna resa, som lämnade ett djupt ärr i samma .. Att han fann det svårt för honom att leva i USA eller Israel, eftersom det finns seder och traditioner inte gillar, som ett resultat skiljer sig från de konservativa traditioner som använt dem i Jemen och att bevara mänsklig värdighet och rättigheter .. Och vad är mer ilska och höjde honom att återvända till Jemen är Zayed kvinnors frigörelse och det gjorde honom förlora sin fru och barn, som för närvarande studerar i Amerika .. Han säger att denna judiska jemenitiska överraskade han sin hustru efter att ha kommit ut ur Yemen överge sina seder och traditioner och etik som har sitt ursprung som provocerade starka skillnader mellan dem .. Han tillägger att han inte kunde kontrollera sin fru som inte hindrade henne om vägen till frigörelse, kaos och öppenhet för västerländsk .. 
Anger 'Imran "till sin hustru arbetade Likaså jemenitiska view« Om jag kom och folket i landet Ur, eyed ögat som dem .. Och fäster «att det bästa för hans fru och barn, om de bodde i Jemen» .. Han säger här "i Jemen, ett bättre socialt liv .. Dina rättigheter till dig och din fru och dina barn och allt guiden är för dig .. Men det är om hans eller hennes make Toek du inte kommer att kunna .. Och gifta människor från gatan. 
Och speglar söner av den judiska gemenskapen i Jemen för sin kärlek och uppskattning för president Ali Abdullah Saleh .. De säger att de är i förvar av trygghet och bättre levnadsstandard, så stolt över sina ståndpunkter nationella och pan-arabiska frågor, så de ägna fem minuter vid varje bön att be till honom god hälsa och framgång. 
De hoppas att inte Elamua synd andras, och med hänvisning till vad som händer inuti de palestinska territorierna av de israeliska ockupationsstyrkorna och praktiseras terrordåd mot det palestinska folket. 
Jemenitiska judar säger att sionisterna som är i släktet Palestina är elakartade har förfalskat den judiska religionen och Khalvoh vad de gör brott .. Och "Sharon" inte fungerar på läror judendomen och vad som kom i "Bibeln" som förnekar blodsutgjutelsen och dödandet av oskyldiga själv .. «De insatser som sker i de palestinska områdena är begränsad till judar som kommer från Europa. 
Han säger den unga jemenitiska judar «Fayez Yahya» och är känd som «Alilom» och arbetar som lärare i den judiska religionen till folket i det judiska samfundet i «rosett» Toran inte ange Palestina som det förlovade landet, men identifierade de heliga platserna i detta land är inte tillåtet för judar utföra sina religiösa ritualer, men som, på grundval av han måste besöka de heliga platserna för att utföra dessa ritualer utan uppehållstillstånd .. Han tillade att sionisterna har använt detta kommando för att samla de judar från olika länder i världen till Palestina ..Hade de satt upp sin egen stat på annan plats för det som kom till dem en. 
Han tillägger "Fayez Yahia" att det inte finns något hopp i slutet av konflikten mellan sionisterna och araberna, särskilt palestinierna, som han beskriver «Torah» de Jabbaron .. Och världens Ripoll "som nämns i hans skrifter att jorden kommer inte att avta förrän nedläggningen av sionisterna. 
Och bekräftar de judar som bor i området "rosett" Jemen att deras närvaro i Jemen tillbaka för nästan 4.500 år .. Det har varit ett stort antal jemenitiska judar som bodde i staden "Sanaa" fram till 1948, när de bestämde sig för att emigrera till Palestina .. Det är anmärkningsvärt här att det var judar som bodde i Sanaa sina egna liv i den gamla staden, som delades in i tre grupper åtskilda av jordvallar i vissa delar fortfarande kvar även idag .. Det var för varje avsnitt av de tre delarna av staden en speciell karaktär och en distinkt arkitektonisk stil .. Den första delen är den östra delen och den största i termer av befolkning och byggnader, som inhyste de gamla stadsdelar, marknader och moskéer, och har sina lyxiga byggnader och dekoration och flera våningar .. Den mellersta delen och en samling av trädgårdar och palats av Imam och fotnot .. Den tredje delen definieras av botten av judar », närvarande dubbade« botten av martyr foder. 
Judarna var också i Sanaa smink skikt klarat sig bättre än de övriga skikten av det jemenitiska folket i termer av levnadsstandard .. 
De utövar sin religion och åtnjuta samma skydd av Imam i gengäld för att betala tribute till huset för pengarna .. Husen var de judar som bygger på en annan stil till de gemensamma mönster i staden som inte är högre än två våningar .. Utländska väggar täcktes med lera som snabbt påverkas av regn och annan vittring, och därmed ser vackra hem och förvrängs från utlandet, i motsats till vad som är inne i fallet .. Och de judar planerar för intimation dåligt fall, inte fattigdomen inte ens vet andra inklusive insidan fonder Fatmawa av .. När de bestämde sig för att äldsta judiska invandringen för att sälja sina hem och butiker att folket i staden som successivt arbetat med rivning av hus som de har köpt från judarna och sågade byggt brända stenar och tegelstenar .. Som ett resultat har det försvunnit flesta av funktionerna i den judiska karaktären av byggnaden i Gamla Sana'a att bli den arabiska och islamiska karaktären är dominant. 
Det är inte längre bara en del av de mycket få hus som tillhörde judarna, förutom begränsade landmärken i avsnittet där de bodde från Sanaa, och så vad vet innerst Balsradeb som användes för att fly och ta skydd och är nu på väg att avsluta perfekt .. Det finns också några judiska inskrifter och avgifter och stora trä jalusier i form av sex-pekad stjärna som används bakom dörrarna till husen fortfarande kvar även idag i Gamla Sanaa och andra jemenitiska områden. 
Och jemenitiska judar som inte emigrera till Israel eller det andra och föredrog att stanna i sitt ursprungliga hemland Jemen distribueras till små grupper inom flera områden i Jemen, inklusive "rosett" norr om Sanaa, där den största sammankomsten dem, vilket omfattar nästan 300 personer .. Resten bor i områden «doted, Jabara, välkommen, salter, Haydan Lägg till Saada regionen». 
Det finns cirka två familjer som bor i huvudstaden Sanaa. 
Det är anmärkningsvärt att av de mest kända judiska familjer i området "rosett" jemenitiska familjers liv Ben Yahia »vars medlemmar överstiger antalet 30 personer .. Liksom den lyckliga familjen Amari och familj 'Grady'. 
Bilder från livet av judarna i Jemen 
Vi finner att barnen i den judiska gemenskapen i Jemen som inte gillar deras invandring besök till anhöriga och barn till landsmän i Palestina via andra länder från tid till annan, inklusive besök till judarna av jemenitiska invandrare i Storbritannien och USA. 
I "rosett" Det finns tre lärare som tog examen från USA och som undervisar hebreiska och Toran till barnen av judar .. Och en av de lärare som heter "Fayez Yahya 'och lär den judiska religionen på en skola knuten till huset där de bor .. Och säga "Faiz 'en ung man som han reste två gånger till USA för att studera religion på bekostnad av den judiska religiösa organisationen .. Efter söner jemenitiska judar lära sig hebreiska och Torah deporteras utomlands för att slutföra sina studier, och det är oftast till Amerika. 
Det finns i byn "doted" nära "rosett" en av de familjer lever en judisk familj, levande son Yahya »i åttonde decennium av ålder, nästan äldste son vid en ålder av 49 år och hans namn fyllig och arbetar som snickare .. Han säger "plump" som har tre döttrar invånare idag i Amerika, som Savrn studien och att flera år sedan och var yngst ålder vid سفرهن sju år och den största fördelen flickan hon har varit gift hon var när hon lämnade Jemen i 12 år. 
Han tillägger "plump" reste han fem gånger till utanför Jemen .. Han har ingen lust att emigrera till Amerika eller Israel. 
Och 'knubbig' bror ringde Yahya levande, Ben Yahia, en ung man som arbetar på en mekanisk verkstad .. Yahya är den enda hittills från medlemmar av den judiska gemenskapen i Jemen, som lärs ut i muslimska skolor .. Där han deltog «Abu al-Hasan al-Hamdani och sedan Shaheed« Faisal القديمي »också berättad hans bror« feta ».. Efter Yahya anlände offentligt sekundärt gift och sedan lämnade skolan och gick till jobbet. 
Och anses vara fadern av "plump" levande Ben Yahia, 76, en religiös symbol för judar i regionernas rosett 'och' doted "som de kallar honom titeln« Alilom »någon rabbin eftersom det från deras synvinkel bekant med Torah, Psaltaren och Davids psalmer .. Som «Alilom» när judarna i Jemen är den som ber med dem och tar ensam uppgiften att slakt och omskärelse och andra. 
Således är det «levande Ben Yahia en person som inte är söner av den judiska sekten äktenskap utan det, liksom skilsmässa och barn samt offer omskärelse .. Vmatkd dessa judar att någon förbjuden uppoffring för dem om de inte skär "halsen" med en kniv «Alilom» och på sin hand, även om detta offer "kyckling". 
Dessutom är «levande Ben Yahia känd ört läkare .. Han säger att han behandlade den som slog honom "eye" och deras charm och sånt .. Utöver judarna finns också några muslimer från de angränsande jemenitiska indianerna betyder "levande" för att söka behandling. 
Vanligtvis föredras jemenitiska judar entreprenörskap, och därmed är verksamma inom områdena handel, smide och diverse arbeten hantverk, och känd för vissa hantverk som de gjorda av silver .. 
Vad bör noteras är att det inte finns några söner av den judiska gemenskapen i Jemen muslimska tron från gång till gång .. Nästan två år sedan konverterade till islam Ehudatan, kallas en Sanaa Youssef tjej och تزوجتا sedan ett par unga muslimer från närliggande stammar från den "rosett". 
Och judar i Jemen, deras seder och sina egna traditioner .. För äktenskapet, finner vi att kostnaden för hemgift och övriga krav som avser denna aspekt i vissa fall mer än vad som finns i övriga samhället jemenitiska «muslim» .. Och kosta upp till gifta när judar ibland till en miljon jemenitiska riyals, motsvarande ca $ 5800 .. Den billigaste är upp som identifierats av medlemmar i den judiska församlingen i "rosett" till 550 tusen riyals .. Varav 200 tusen och 200 tusen Mehr vad vet brudtärna tillstånd och 80 tusen "livré" och 30 tusen mor till bruden och samma för hennes farbror och tio tusen riyals levereras till händerna på bruden mot den så kallade 'godis'. 
Bröllop hålls med medlemmar av den judiska gemenskapen under en period av sju dagar med början fredag ​​och dagen trummor knock hedrade dem och stannar till lördag och söndag för att återuppta verksamheten i glädje PDQ trumma och flöjt är utanför huset av brudgummen och knock trummor strax utanför huset till bruden .. 
På denna dag också .. Möt människorna i regionen av judar samt muslimer i huset av brudgummen att dela glädjeämnen och erbjuda honom gåvor och vad som är känt i Jemen b «Alrphi» är en pengar eller mat och andra material, enligt den möjlighet för alla .. Korna slaktas boskap eller andra gäster som äter mat "lunch" med brudgummen och sedan alla sitter ner för att äta khat fram till söndag kväll när de är verk av "henna" för år .. På måndag morgon, går brudgummen med en grupp av hans släktingar och hans vänner till huset till bruden och det finns "Alilom 'process' äktenskap kontrakt mellan bruden och brudgummen .. Gästerna är fortfarande de brudgummen och hans vänner hemma hos bruden fram till tisdag morgon där åt frukost och sedan tillsammans med bruden och Aagaflon tillbaka till brudgummens hus för att fortsätta firandet efter att fram till torsdag. 
Han säger medlemmar av den judiska gemenskapen i Jemen att polygami är tillåtet av deras religion och bestäms av tre fruar .. En av dem kommenterade, som heter "Masha" en lärare att det är svårt för den personen för närvarande att gifta sig mer än en kvinna på grund av förändrade levnadsvillkor .. Han tillägger att om den judiska fyllt tjugo gifte sig inte har förtjänat förbannelsen. 
Och avstå judar Jemen för mottagning eller intervju varje gäst lördagen i varje vecka är en helig dag för dem, och kanske inte fungerar på denna dag, även maten يعدونه på fredag ​​och hålla den tills efter böner på lördagen, vilket, enligt deras övertygelse att Herren vilade det .. Det är påsk festivaler samt vilka يربطونه enligt krav avgång Israels barn från Egypten .. Detta fortsätter festen på kvällen den 14 till kvällen den 21 april i samma månad ett år då de tvättar sina kläder och inredning hem .. När jemenitiska judar i 'rosett' speciell plats bedjande som kallas "Synagogan" en byggnad i form av ett stort rum något .. När de samlas på denna plats att be tre gånger om dagen, och så får den första tiden från gryning till klockan nio på morgonen och den andra från tiden för nedläggningen av solen tills posten i natten och sedan startdatum för den tredje bönen som varar till gryningen .. En del av "synagoga" hängiven som en plats att rengöra och tvätta de döda och den andra .. Det är en bassäng med vatten och har två dörrar, där de är från en tillgång och tvättning med vatten och sedan få ut av den andra dörren .. Straffet och belöning i tron att det är endast i denna värld, och straffet är lösare och förnedring och belöning är representerad framgång och seger. 
Och där jemenitiska judar säger att de är nöjda med sina levnadsförhållanden i frihet beviljats ​​av president Ali Abdullah Saleh .. De hävdar också att staten behandlar dem i samma kontakter med General av det jemenitiska folket, men ibland känner att de statliga myndigheterna att ta itu med dem i vissa saker bättre än att hantera resten av stammarna. 
Som «plump levande Ben Yahia, relationerna med den muslimska tribesmen bra och utmärkt och det finns samarbete och ständig kontakt med varandra, och att stammen förde dem samman och inte sprids genom religionen. 
Lägga till att de är någon judar يحتكمون till stamsedvänjor i att lösa sina problem och deras problem, såväl mellan medlemmarna i gemenskapen, eller mellan dem och andra stammar söner 'muslimer' .. Är tillflykt i dessa frågor till Mujahid Sheikh Abu mustascher att lösa .. och alla har förbundit sig att vad det ger Tribe .. Han säger "live" Sheikh Mujahid Abu Shawareb är Sheikh är det bara att gynna oss när staten och stammen .. Utöver stammens normer, finns det några problem som kan lösas med de statliga myndigheterna, beroende på omständigheterna. 
Medlemmarna av den judiska gemenskapen i Jemen, är det inte rimligt att människor ser att judarna med en vision och ett mått .. De säger att det finns en skillnad mellan judar, طبائعهم och beteende, vilket är fallet för andra som konverterar till andra religioner. 
Tomb Cbza 
I samband med berättelser som talar om judendomens historia i Jemen, där har ännu inte hittats bland de gamla jemenitiska monument och manuskript kända skrifter upptäckte "tilldelas" en linje som går tillbaka till Sabaean Kingdoms epoker hänvisas till dagen för införande av den judiska religionen till Jemen .. Vissa konton tyder på att det var i en tid präglad av "Balkis" drottningen av Saba, som regerade Jemen i det tionde århundradet f.Kr. och andra från dessa konton säga att den judiska närvaron går tillbaka till pre-datum, och andra källor att han kom in sent. 
Kanske resten av de berömda sevärdheterna i judarnas hittills i Jemen är graven i staden «Taiz» söder om Sanaa, sägs vara graven går tillbaka till poeten Judisk heter «Mori Shalom Habazi» eller som det kallas folket i Jemen nu «Cbza». 
Den «Cbza» som gynnar de referenser han gjort till Jemen från Maghreb, präst och världen och en rabbin, så han ansåg judar i Jemen i nämnaren i de heliga. 
Orientalist säger "Singer" att Cbza hade antagit övertyga Imam Mahdi Ahmed bin Hussein amnesti för judarnas Sanaa "och återvände till den år 1681, efter att han hade fått order evakuerats till området" distributör "nära" Mokha i Taiz governorate. 
Efter hans död, blev en grav «Cbza» helgedom och en helig plats för pilgrimsfärd honom judarna i Jemen tills nu, inte längre från graven endast en av väggarna efter sand täckte resten av delarna .. Det är nära graven «Cbza» fontän av vatten .. Behandla judarna i Jemen sina barn från sjukdomar, eftersom de anser att detta vatten botar ett barn av någon sjukdom eller fysiskt lidande eller svaghet i kroppen och genom tvätt .. Dessutom var en del muslimer tror också att vattnet. 
Att som nyligen började tveka att tala om migration av anti-judiska amerikaner av Jemens härkomst, bestämde sig för att återvända till sina rötter för att investeringar, särskilt i Aden Free Zone .. Som lokala medier källor säger att antalet jemenitiska judar invandrare som söker att köpa tillbaka sin egendom, som tidigare sålts i Sanaa och andra jemenitiska områden för ändamålet omvandlas till turistattraktioner. 
Några judiska personligheter jemenitiska ursprung och i Israel har gjort flera besök i Jemen, amerikanska pass under de senaste två åren .. Detta har väckt ett väsen och bred, meddelar de jemenitiska myndigheterna att sluta låta dessa judar att resa in på dess territorium. 
Judarna, som är närvarande i Jemen med passet vid besök i Israel eftersom de är i fallet med en israelisk visum på jemenitiska pass hindras från att komma in i landet .. Och då de använder särskilda dokument för att komma in i Israel får från USA och europeiska länder. 

ليست هناك تعليقات:

اراشيف