اليمن - صنعاء المدينة المجهولة ل 99 % من الناس................. Old sana'a - yemen unknown city for 99% of people

الأربعاء، 19 يونيو 2013


Islamiska perioden
Kom i de historiska källorna som i början av islam som ges till jemenitiska judar frihet praktiken شرائعهم religion och han ansåg Islam judiska dhimmis. Kom i islamiska hadither i Sunan Bayhaqi major (19182) som han skrev till Maaz bin Jabal till Jemen behandlas judar behandlas väl och detta bud kom från Profeten: «Nej fascinerande judar för judendomen.
Zaidi period 
Zaidi imamer började i Jemen när det kom Yahya bin al-Hussein i Medina i 893 e.Kr. till Jemen denna Imamate återstod till den republikanska revolutionen 1962 i Jemen.
Utifrån den information vi har knappa klart, har judarna i Jemen haft nära förbindelser med judiska rabbiner i centrala Irak som kallade dem namnet "jaun". Sade rabbinen översatt Fayoumi (882-942 e.Kr.) den hebreiska Bibeln till arabiska heter «Boka krona» i början av det tionde århundradet i Bagdad. Och används av judarna i Jemen med länge tolkats som studerat alla böcker i deras tradition och religiösa lektioner till denna dag.
Judarna var inte ett förhållande i Jemen arabiska kulturen formell relation, men djup relation, har tagit judarna av arabisk kultur och arabiska språket verktyg för att tänka och skriva, och det var det viktigaste temat upptar judar är förhållandet mellan religion till filosofi. En rabbin Nthanil ben Fiume jemenitiska år 541 AH (1147 e.Kr.), hans filosofiska 'Orchard sinnen "på arabiska och hebreiska bokstäver. Hans mål var att vara en samexistens mellan människor i allmänhet och i synnerhet i Jemen mellan islam och judendomen.

Internationell handel blomstrade mellan judarna i Jemen och avseglade från hamnen i Aden i söder till Medelhavet och till Indien, och ökade rikedomen i den judiska gemenskapen i Jemen och uppstod av dem ledande återförsäljare, som nämns i dokumenten i biblioteket "Ganazh" Kairo. Samexistens handlare jemenitiska judar under århundradet ateist-talet och fram till det trettonde århundradet med judarna i Indien, Egypten, Nordafrika och utbytte handel, inklusive import och export samt ökad handel mellan dem och judarna i Jemen är en integrerad del av den judiska världen i detta muslimska regionen utbredd till stränderna vid Atlanten och till Indien. Under denna period Yemen var under härska av Ayyubid som styrde Egypten, och var särskilt etniska och religiösa band med Rabbi Moses Maimonides och hans son, Rabbi Abraham, både av cheferna för det judiska samfundet i Egypten och nära regeringen. År 1172 e.Kr. skickade Rabbi Moses Ben Maimon viktig vers sitt brev till Rabbi Jacob ben Nathaniel Ben Fiume, som var chef för den judiska gemenskapen i Jemen. Re där Rabbi Moses till en fråga (eller frågor). Orsakades av det stora problemet och den stora faran att judarna i Jemen på den tiden.Syftet med Rabbi Moses Ben Maimon att förhindra jemenitiska judar tro, en man som påstod sig vara Messias, han är en falsk anspråk på profetskap.
Den Ayyubid perioden (1172 - 1254 e.Kr.) är bra för judarna jemeniter, med undantag för en kort period då skulden tvingade getter Ismail (1196 - 1201 e.Kr.) för att konvertera till islam, men det är inte på grund av hans alltför tidiga död. 
Övergången av makten i Jemen Ayyubid till familjen av apostolisk (1254 e.Kr. - 1454 e.Kr.) kom inte till någon radikal förändring i den politiska och ekonomiska situationen för judarna. Trots närvaron av sporadiska uppgifter i islamiska källor på några av de judar som hade konverterat till islam, och det finns goda utsikter och i allmänhet att judarna levde lugnt och säkert. Och deras förhållande var kommersiella och litterära med judarna i Egypten under härska av den Mamlukerna nära relation. Detta är en period av jemeniter gyllene period inom handel och rikedom och kanske i alla områden.
Saker har förändrats med antagandet av inbyggda Zahir dom i 1454, när en Judisk hävdade att Kristus och lockade många judar och muslimer. Efter denna falska Kristus dödas i händerna på regeringen berövade regeringen att de judar som bor i Hadramaut regionen. Detta var första gången som den jemenitiska regeringen förbjöd judar från att landa i zon Adtrōhm att flytta till andra områden i Jemen. Och kort därefter återvände hon Zaidi imamer att styra och tog kontroll över de största regionerna i centrala platån, där hon bodde stora judiska samhällen.
När det kom de ottomanska turkarna som uteslöts Zaidi i norr efter kontroll av den centrala platån, inklusive Sana'a, Hassan Turks levnadsförhållandena för judarna. Som har drabbats hårt av det pågående kriget mellan de ottomanska arméerna och Zaidi rebeller. I slutändan triumferade Qasim bin Mohammed Command Chief Qasmiyeh, härstammade från den nya Zaydi imamer, turkarna år 1636 AD. Enligt författaren av den judiska Salem Hbza som levde på den tiden vet att judarna i Jemen hjälpte Imam Qasim mot turkarna. Han var Imam Qasim "Imam trevligt", och sedan vände Imam Qasim jemenitiska judar som lidit så mycket under hans styre. 
År 1667 hävdade en man i Turkiet som den judiska Messias heter Shabtai pojke och jag tror att många judar i delar av Jemen som är det faktum att Messias, samt säkra av många judar över hela världen. Reaktionen var Imam Ismail hård som den avskaffade lagen som skyddar judar och välbefinnande att följa lagarna i islam eller död. År senare, när han låg på sin dödsbädd instruerade hans efterträdare Imam al-Mahdi Ahmad (1676 - 1681 e.Kr.) för att tillämpa denna bestämmelse. Imam Mahdi Ahmed utvisas judar från Jemen och bosatte sig i staden distributören, en liten stad i västra delen av landet, och levde mycket hårda livsvillkor outhärdliga. Efter ungefär ett och ett halvt år sedan, fick judarna tillåtelse att återvända till sina städer och byar, och judarna byggde sina nya hem i nya stadsdelar utanför väggen i muromgärdade städer efter regeringen beslagtagna sina hem i det förflutna.
Circa 1720 e.Kr. Rabbi Salem överföring till irakiska judar i Jemen religiös Shami metod istället för de ursprungliga jemenitiska vanor som fortsätter till denna dag på den andra. Denna rabbin tjänade tre imamer och indrivning av skatter och var ansvarig för Mint House. Judar deltog i en handel med den nya brittiska Indien. Men det var bara för en kort period, på grund av avundsjuka av muslimer rikedom växer Andalihod. Han var rabbin av Irak år 1762 i fängelse, och han var mer än åttio år gammal, och har varit förverkande av rikedom och egendom, och stängde alla synagogor i Sanaa under en period av trettio år. Tog rabbinen Yahya bin Saleh (1805 m), där avslag metod Shami, saker judiska samfundet i Sana'a och tusen böcker studerat många religiösa judar i Jemen till denna dag. 
Storbritannien grep Aden i 1839 och tio år senare ottomanska turkarna invaderade Jemen. Turkiska arméer deltagare till Sanaa 1872. Detta år började judarna i Jemen uttåget till det heliga landet. Och såg den judiska gemenskapen i Jemen, en hel del oroligheter under första halvan av nittonhundratalet. I början av detta århundrade, har Jemen lider svårt av svält orsakad av tre år av torka (1903 - 1905), och många judar dog av hunger.
Under den period då rebellarmén belägrade de jemenitiska Sanaa förhållandena var mycket hårda och tyst svält, där judar huvudstaden har varit ungefär mer än hälften (eller, enligt en uppskattning nästan nittio procent) dog. Detta ledde till att utvandringen av judarna i tiden för Imam Yahya när ekonomiska försämrades förhållandena emigrerade till det heliga landet eller staden Aden, som var under brittisk ockupation, där judarna levde under bättre förhållanden.
I början av nittonhundratalet i Sanaa, finner vi att vissa judiska forskare leds rabbinen Yahya Alagafh, hävdade att boken Alsohr inte av de gamla böckerna av Talmud. Etablerad Rabbi Yahya Alagafh skolan för undervisning i språk, särskilt klassisk arabiska, och en mycket hög grad naturen samt religion. Studenterna ville komma tillbaka till filosofin av rabbinen Moses Ben Maimon och resten av de arabiska filosofer och يتعمقوا. Större denna kontrovers och delat samhälle Sanaa 1910 i två delar, och stannade tills övergav dem till det heliga landet mellan 1949 och varade fram till 1951.
Kvar på ett litet antal judiska befolkningen i Jemen, särskilt i Sana'a.
Jemenitiska judar överföra sina traditioner och deras religiösa och sociala sedvänjor till staten Israel och underhållas där det fortfarande finns vissa kvinnor utvecklar den traditionella huvudbonader smycken, antikviteter och Jemen. Det finns många synagogor, judiska tempel jemenitiska hela Israel, medan de flesta av de jemenitiska judar och deras barn lämnade Jemen vanor och samman i det samhälle där de lever.

ليست هناك تعليقات:

اراشيف