اليمن - صنعاء المدينة المجهولة ل 99 % من الناس................. Old sana'a - yemen unknown city for 99% of people

الأربعاء، 19 يونيو 2013

yemen @ jewish
Islamitische periode
Kwam in de historische bronnen, dat in het begin van de islam gegeven aan Jemenitische joden vrijheid praktijk شرائعهم religie en hij beschouwde de islam joodse dhimmi. Kwam in de islamitische hadiths in Sunan Bayhaqi grote (19.182) dat hij schreef aan Maaz bin Jabal naar Jemen te behandelen Joden goed behandeld en dit gebod kwam van de profeet van de islam: «Nee betoverende Joden voor Jodendom.
Zaidi periode 
Zaidi imams begon in Jemen toen het kwam Yahya bin Al-Hussein van Medina in 893 naar Jemen dit imamaat bleef tot de Republikeinse revolutie in 1962 in Jemen.
Uit de informatie die we hebben schaars is duidelijk, hebben de Joden van Jemen nauwe betrekkingen onderhouden met de Joodse rabbijnen in het centrum van Irak, die noemde ze de naam "Jaun".Zei Rabbi vertaalde Fayoumi (882 - 942 na Christus) de Hebreeuwse Bijbel in het Arabisch genaamd «Boek kroon» aan het begin van de tiende eeuw in Bagdad. En gebruikt door de Joden van Jemen met lange geïnterpreteerd als bestudeerde alle boeken in hun traditie en religieuze lessen aan deze dag.
Joden waren niet een relatie in de Jemenitische Arabische cultuur formele relatie, maar diepe relatie, heeft de Joden genomen van de Arabische cultuur en de Arabische taal hulpmiddel voor het denken en schrijven, en dat was het belangrijkste thema inneemt joden is de verhouding van religie tot filosofie. Een rabbijn Nthanil ben Fiume Jemenitische jaar 541 AH (AD 1147), zijn filosofische 'boomgaard geesten' in het Arabisch en in Hebreeuwse letters. Zijn doel was om een coëxistentie tussen mensen in het algemeen en vooral in Jemen tussen de islam en het jodendom zijn.

Internationale handel bloeide tussen de Joden van Jemen en varen vanuit de haven van Aden in het zuiden aan de Middellandse Zee en India, en verhoogde de rijkdom van de Joodse gemeenschap in Jemen en kwam van hen senior Dealers, in de documenten genoemd in de bibliotheek "Ganazh" Kaïro. Coëxistentie handelaren Jemenitische joden tijdens de eeuw na Christus atheïst eeuw en tot de dertiende eeuw met de joden van India, Egypte, Noord-Afrika en wisselden de handel, met inbegrip van import en export en de grotere handel tussen hen en de Joden van Jemen is een integraal onderdeel van de Joodse wereld in deze islamitische regio wijdverbreid aan de kusten van de Atlantische Oceaan en naar India. In deze periode was Jemen onder de heerschappij van de Ayyubid die Egypte regeerde, en was vooral etnische en religieuze banden met Rabbi Moses Maimonides en zijn zoon, Rabbi Abraham, zowel van de hoofden van de Joodse gemeenschap in Egypte en dicht bij de regering. In het jaar 1172 stuurde Rabbi Mozes ben Maimon belangrijk vers zijn brief aan Rabbi Jacob ben Nathaniel Ben Fiume, die hoofd van de joodse gemeenschap was in Jemen. Re waar Rabbi Mozes om een query (of vragen). Werd veroorzaakt door het grote probleem en het grote gevaar dat de Joden in Jemen op het moment. Het doel van Rabbi Mozes Ben Maimon aan de Jemenitische joden van het geloof, een man die beweerde de Messias te voorkomen, hij is een valse aanspraak op profeetschap.
De Ayyubid periode (1172 - 1254 AD) is goed voor de Joden Jemenieten, met uitzondering van een korte periode waarin de schuld gedwongen geiten Ismail (1196 - 1201 AD) te bekeren tot de islam, maar dat is niet vanwege zijn vroegtijdige dood. 
De overgang van de macht in Jemen Ayyubid tot de familie van apostolische (1254 AD - AD 1454) niet aan een radicale verandering in de politieke en economische situatie van de Joden komen. Ondanks de aanwezigheid van sporadische gegevens in de islamitische bronnen op een aantal van de Joden die zich hadden bekeerd tot de islam, en er is een goed vooruitzicht en in het algemeen dat de Joden rustig en veilig leefden. En hun relatie bleef commerciële en literaire met de Joden van Egypte onder de heerschappij van de Mamelukken nauwe relatie. Dit is een periode van Jemenieten gouden periode in de handel en welvaart en misschien in alle gebieden.
Zaken zijn veranderd met de aanname van de ingebouwde Zahir vonnis in 1454, toen een jood beweerde dat Christus en trok vele joden en moslims. Na deze valse Christus gedood in de handen van de regering beroofd van de overheid om de Joden, die in de Hadramaut regio wonen. Dit was de eerste keer dat de Jemenitische regering verbood Joden uit de afwikkeling in zone Adtrōhm te verhuizen naar andere gebieden van Jemen. En kort daarna, keerde ze terug Zaidi imams te controleren en de macht in de grootste regio's in het centrale plateau, waar ze woonde grote joodse gemeenschappen.
Als het ging de Ottomaanse Turken die werden verdreven Zaidi naar het noorden na de controle van de centrale hoogvlakte, waaronder Sana'a, Hassan Turken leefomstandigheden van de Joden. Die hebben zwaar te lijden van de voortdurende oorlog tussen de Ottomaanse legers en Zaidi rebellen. Uiteindelijk zegevierde Qasim bin Mohammed Command chief Qasmiyeh, afstammen van de nieuwe Zaydi imams, de Turken in het jaar 1636. Volgens de auteur van de joodse Hbza Salem, die leefden in de periode dat de Joden van Jemen geholpen Imam Qasim tegen de Turken. Hij was de Imam Qasim "Imam mooi", en dan draaide de Imam Qasim Jemenitische joden die zoveel onder zijn heerschappij te lijden. 
In 1667 beweerde een man in Turkije als de Joodse Messias genoemd Shabtai jongen en ik denk dat veel joden in delen van Jemen, dat is het feit dat de Messias, evenals veilig door veel Joden over de hele wereld. De reactie was Imam Ismail hard als de opgeheven wet die Joden en welzijn aan de wetten van de islam of de dood te volgen beschermt. Jaren later, toen hij op zijn sterfbed was geïnstrueerd zijn opvolger Imam al-Mahdi Ahmad (1676 - 1681 AD) om deze bepaling toe te passen. Imam Mahdi Ahmed verdreven Joden uit Jemen en tot zich in de stad distributeur, een klein stadje in het westen van het land, en leefde zeer moeilijke levensomstandigheden ondraaglijk. Na ongeveer een jaar en een half geleden, werden joden mogen terugkeren naar hun steden en dorpen, en de Joden bouwden hun nieuwe woningen in nieuwe wijken buiten de muur in de ommuurde steden nadat de regering in beslag genomen hun huizen in het verleden.
Circa 1720 AD Rabbi Salem overdracht aan de Iraakse Joden van Jemen religieuze Shami methode in plaats van de originele Jemenitische gewoonten die blijven tot op de dag op de andere.Deze rabbijn diende drie imams en de inning van belastingen en was verantwoordelijk voor de Mint House. Joden deelgenomen aan een handel met de nieuwe Brits-Indië. Maar dat was alleen voor een korte periode, als gevolg van jaloezie van moslims rijkdom groeit Andalihod. Hij was rabbijn van Irak in 1762 in de gevangenis, en hij was meer dan tachtig jaar oud, en heeft de confiscatie van bezit en rijkdom, en sloot alle synagogen in Sanaa voor een periode van dertig jaar. Nam Rabbi Yahya bin Saleh (1805 m), die afwijzing methode Shami, dingen joodse gemeenschap in Sana'a en een bestudeerde vele religieuze Joden van Jemen tot op deze dag duizend boeken. 
Groot-Brittannië in beslag genomen Aden in 1839 en tien jaar later de Ottomaanse Turken binnenvielen Jemen. Turkse legers te Sana'a in 1872. Dit jaar, de Joden van Jemen begon de uittocht naar het Heilige Land. En zag de joodse gemeenschap in Jemen, een hoop onrust in de eerste helft van de twintigste eeuw. Aan het begin van deze eeuw, werd Jemen ernstig lijden aan hongersnood veroorzaakt door drie jaren van droogte (1903 - 1905), en vele Joden stierven van de honger.
In de periode waarin het rebellenleger belegerden de Jemenitische Sanaa omstandigheden waren erg hard en rustig hongersnood, waar joden hoofdstad zijn geweest om meer dan de helft (of, volgens een schatting bijna negentig procent) overleden. Dit leidde tot de emigratie van Joden in de tijd van Imam Yahya wanneer de economische omstandigheden verslechterden emigreerden naar het Heilige Land of naar de stad Aden, die onder Britse bezetting, waarin de Joden leefden in betere omstandigheden.
Aan het begin van de twintigste eeuw in Sanaa, vinden we dat sommige joodse geleerden onder leiding Rabbi Yahya Alagafh, beweerde dat boek Alsohr niet van de oude boeken van de Talmoed. Opgericht Rabbi Yahya Alagafh de school voor het onderwijs van talen, vooral klassiek Arabisch, en een zeer hoge mate zowel de natuur als religie. Studenten wilde terugkomen naar de filosofie van Rabbi Mozes Ben Maimon en de rest van de Arabische filosofen en يتعمقوا. Vergroot deze controverse en verdeelde samenleving Sanaa in 1910 in twee delen en bleef tot verlaten ze naar het Heilige Land tussen 1949 en duurde tot 1951.
Bleef op een klein aantal joodse bevolking in Jemen, met name in Sana'a.
Jemenitische joden dragen hun tradities en hun religieuze en sociale gebruiken om de staat Israël en onderhouden waar er nog steeds een aantal vrouwen ontwikkelen de traditionele hoofddeksels sieraden, antiek en Jemen. Er zijn vele synagogen, joodse tempels Jemenitische heel Israël, terwijl de meeste van de Jemenitische Joden en hun kinderen verliet Jemen gewoonten en samengevoegd in de gemeenschap waarin zij leven.

ليست هناك تعليقات:

اراشيف