اليمن - صنعاء المدينة المجهولة ل 99 % من الناس................. Old sana'a - yemen unknown city for 99% of people

الاثنين، 3 أكتوبر، 2011


خولان

خولان إحدى مديريات محافظة صنعاء وجحانة هي مركز المديرية ، خولان اسم لقبيلة وأرض ، وقد ذكر الاسم ( خولن ) في النقوش اليمنية القديمة لأول مرة في حدود ( القرن السابع قبل الميلاد ) ، أو بمعنى آخر في فترة ( مكربي سبأ ) كاسم لقبيلة ، ولكن في الفترة اللاحقة ( فترة ملوك سبأ وذي ريدان ) ، وهي الفترة الممتدة من ( القرن الأول حتى الثالث الميلادي ) ومن خلال استقرائنا لمعطيات التأريخ نجد أن الاسم ( خولن ) قد أصبح يطلق على ثلاث قبائل متفرقة هي :-


- خولن ( جددن ) : وهي قبيلة خولان الأجدود ، وكانت أراضيها تقع في المنطقة الممتدة من جبل أم ليلى شمالاً وحتى الجنوب الغربي لحقل صعدة ، وتعرف اليوم هذه القبيلة ( بخولان بن عمرو أو خولان بن عامر ) ، ومساكنها تشمل منطقة واسعة من محافظة صعدة .

- خولن ( الجنوبية أو خولان ردمان ) : وهي قبيلة خولان المتحالفة مع ردمان أو كما يطلق عليها " الهمداني " ( خولان رداع ) ، وأراضيها كانت تقع في المنطقة الممتدة من حد " بني بكر " في يافع جنوباً حتى " البيضاء – المدينة – ورداع " شمالاً .


Khawlan one district in Sanaa province and Jahana is the center of the Directorate, Khawlan the name of the tribe and the land, has mentioned the name (Juln) in the inscriptions of Yemen old for the first time in the Borders (seventh century BC), or in other words, in the period (Mcarpe SABA) the name of the tribe, but in the subsequent period (the period of the kings of Sheba and Thi Raydan), a period (first century until the third century AD) and through the data Astqraúna history, we find that the name (Juln) has now called on three different tribes are: -


- خولن ( جددن ) : وهي قبيلة خولان الأجدود ، وكانت أراضيها تقع في المنطقة الممتدة من جبل أم ليلى شمالاً وحتى الجنوب الغربي لحقل صعدة ، وتعرف اليوم هذه القبيلة ( بخولان بن عمرو أو خولان بن عامر ) ، ومساكنها تشمل منطقة واسعة من محافظة صعدة . - Juln (Jaddedn): a tribe Khawlan Alojdod, and the territory is located in a region stretching from Mount or Leila in the north to the south-west of the field of Saada, and now is known of this tribe (Bjulan ibn 'Amr or Khawlan Ben Smith), and homes include a wide area of the province of Saada.

- خولن ( الجنوبية أو خولان ردمان ) : وهي قبيلة خولان المتحالفة مع ردمان أو كما يطلق عليها " الهمداني " ( خولان رداع ) ، وأراضيها كانت تقع في المنطقة الممتدة من حد " بني بكر " في يافع جنوباً حتى " البيضاء – المدينة – ورداع " شمالاً . - Juln (South or Khawlan Radman): a tribe Khawlan allied with Radman, or as so-called "Hamdani" (Khawlan Radaa), and its territory was located in a region stretching from the end "Bani Bakr" in Yafea as far south as "white - the city - and Radaa" north.

- خولن ( خضلم ) : وهي القبيلة التي كانت أراضيها تقع في المنطقة المحيطة " بصرواح خولان وإلى الغرب منها ، وتعرف ـ حالياً ـ بخولان الطيال أو خولان العالية ، وهي القبيلة التي تقع أراضيها ـ حالياً ـ في شرق وشمال شرق العاصمة صنعاء ، يحدها شمالاً بلد نهم ، وجنوباً الحدا وغرباً بنو بهلول وبنو حشيش ، وشرقاً مأرب . - Juln (Khaddlm): It was the tribe that its territory is located in the surrounding area "Besruah Khawlan and to the west, and now known Bjulan Taial Khawlan or high, a tribe that its territory is located in the east and northeast of the capital Sanaa, bounded to the north country insatiable, and Hada, south and west and the sons of the sons of Bahloul, Hashish, and east of Marib.

أشهر أوديتها : Months valleys:

- وادي مسور ، ويأتي من أسناف غرب جحانة ، ويمر بجحانة ثم يسير إلى السُّهمان ويصب في وادي حبابض ثم يواصل إلى مأرب ، ويصب فيه وادي هروب ووادي الكبس ، وهما جنوبي جحانة ، كما تصب فيه وادي قرو ووادي الأعروش وبني شداد ثم وادي حباب ، ومساقطه شرق الأعروش ، وتصب فيه روافد جبال بني جبر وشرق الطيال ويذهب إلى وادي رغوان شرقاً فيمر ببيت الهبال ثم يذهب في المضيق شمال جبل هيلان . - Valley gated, and comes from Osnav West Jahana, passing Bjuhana then walks to the arrows and flows into the valley Hbad then continue to Marib, and hurt the Valley of escape and Wadi pressing, the two southern Jahana, and into which the Valley Oak and Valley Aloarrouc and brown zipper, and then Valley Habbab, and Msaqth Aloarrouc east, and into which the tributaries of the mountains and east of the Beni Jabr Taial and go to the Valley of the east Rguan Wimmer Bait Habbal then go in the strait north of Mount Whelan.

- وادي حريب القراميش ومساقطه من جبال المنشية ورأس نقيل شجاع بالجهة الشمالية من جبال اللوز فيجرى في وادي البديع ، ثم يتجه شرقاً إلى حريب ، ويلتقي بوادي حباب في رغوان ، ثم يتجه إلى بلد الجدعان شرقاً أسفل وادي الجوف ، وتصب فيه روافد شمال الطيال وحلب وجنوب نهم ، ويعتبر وادي حريب الفاصل بين قبيلة خولان ونهم . - Wadi Hareeb Alaqramich and Msaqth from the mountains of Mansheya and Ras Nqil brave Paljhh northern mountains of almonds is being in the valley of magnificent, and then heading east to Hareeb, and meets Valley Habbab in Rguan, and then to a country Jadaan east down the valley stomach, and into which the tributaries of the North Taial, Aleppo, and South insatiable, and the valley is the separation between the tribe Hareeb Khawlan and insatiable.

أشهر جبالها :يعتبر جبل اللوز من أشهر جبالها ، وجبال الطيال وجبل الخضراء وجبل عضية ، وهي تشكل سلسلة جبلية ممتدة من الشرق إلى الغرب ، ثم جبل كنن ، وهو بالجنوب الغربي من خولان يبعد عن العاصمة صنعاء ( 50 كيلو متراً ) في اتجاه الجنوب الشرقي منها . Months mountains: The Mount almonds of the most famous mountains, mountains Taial and Mount Green Mount organelle, which is a mountain range stretching from east to west, and Mount Knin, which is south-west of the Khawlan away from the capital Sana'a (50 kilometers) in the direction of south-east .

وتشتهر مـديريـة خـولان بزراعة اللوز خاصة في جبل اللوز ، كما تزرع فيها الأعناب في وادي Directorate and is famous for cultivation of almonds Khawlan especially in the Mount almonds, and grapes are grown in the Valley

مسور، وفي الكبس والأعروش ، وفي النواحي الشرقية من خولان يعيش البدو الرُحل الذين ينتمون قبلياً لخولان . Gated, and in pressing and Aloarrouc, and in areas east of the Khawlan live nomads who belong to tribal Khawlan.

أ- جحانة :- A - Jahana: -

جحانة هي مركز مديرية خولان العالية ، وهي عبارة عن قرية تقع في أعلى وادي مسور ، ظهرت مؤخراً فيما بين ( القرن الثامن والتاسع الهجري ) وظهرت كهجرة علم في ( القرن الحادي عشر الهجري ) واشتهر فيها نخبة من العلماء في الدين وخلافه من علوم الدنيا والشريعة واللغة ، وتشتهر الآن كسوق لخولان حيث يقدم إليها الأهالي القاطنون في الجبال المجاورة لاقتناء السلع التجارية ، وكذلك لبيع بعض المصـنوعات الحرفية كالنسيج المصنوع من صوف الغنم . Jahana is the center of the Directorate of Khawlan high, a village located at the top of the valley of a gated, recently appeared in between (the eighth and ninth AH) and appeared as a move learned in (century atheist century AH) is best known in which a group of scholars in religion and the succession of worldly sciences and law and language , now known as a market to submit to Khawlan where people living in the nearby mountains for the acquisition of commercial goods, as well as to sell some handicrafts such as textiles made ​​from sheep's wool.


ومن أشهر معالم خولان التاريخية والأثرية مسجد العباس في أسناف . Among the most famous landmarks of historical and archaeological Khawlan-Abbas mosque in Osnav.


1- مسجد العباس بأسناف خولان :- 1 - Al Abbas Mosque Bosnav Khawlan: -


يقع مسجد العباس في الجنوب الشرقي من العاصمة صنعاء على بعد حوالي ( 20 كيلومتراً ) على تلة تبعد ( كيلومترين ) جنوب قرية أسناف . Al Abbas Mosque is located in the south-east of the capital Sanaa, about (20 km) away on a hill (two kilometers) south of the village Osnav.


يعود تاريخ بناء المسجد إلى ( القرن السادس الهجري ـ الثاني عشر الميلادي ) وهو مسجد للصلاة وضريح لمتوفٍ عليه تركيبة خشبية . Date back to the construction of the mosque (the sixth century AH the second century AD), a mosque and the shrine to pray for the deceased was a wooden structure.


ينسب " المسجد ـ الضريح " إلى العباس ، وهو شخص نسبه غير معروف ، إذ لم يعثر له على ترجمة في كتب التراجم أو المصادر التاريخية ، إضافة إلى أن اسمه لم يكتب على الشريط الكتابي الذي يزين أسفل السقف من الداخل الذي ينص على : ( من ما أمر بعمله السلطان الأجل " موسى بن محمد العطي " أدام الله عزه ) ، والسلطان الذي أمر بعمارة المسجد ـ أيضاً ـ شخص غير معروف في المصادر التاريخية ، ولكن الشريط الكتابي المكتوب في سقف المسجد من الداخل ينص على : ( عُمل سقف هذا المسجد المبارك في شهر ذي الحجة من سنة ( تسعة عشر وخمسمائة )) أي أنه عُمل في عهد الدولة الصليحية في الفترة التي كانت تحكم فيها السيدة " أروى بنت أحمد الصليحي " (( 440 - 532 هجرية ) ـ ( 1049 - 1138 ميلادية )) ، وفي تلك الفترة كانت هناك قوى تتنازع السيطرة على اليمن مع الدولة الصليحية ؛ ولذلك فقد رجح الدكتور " علي سعيد سيف " أن السلطان موسى لم يكن بإمكانه أن يعلن اسمه وسلطته حتى يسمع أو يعرف به المؤرخون وكُتاب التراجم الذين عاصروه وأرخوا لتلك الفترة ، أمثال عمارة اليمني ، والحمادي والجندي والخزرجي ، لذلك لم يشيروا إليه في كتبهم ، وربما أن هذا السلطان كان أحد مشايخ المنطقة ولقب نفسه بالسلطان ، وكان سني المذهب بين دويلات شيعية كالصليحية ، والزيدية وبني حاتم ، وقد أقـام ذلك السـلطان هذا المسـجد للشـيخ العباس المدفـون فيه ـ وهو شخص غير معروف كما سبق أن ذكرنا ـ ، إلا أن هناك قصة أسطورية تناقلها الأهالي عن أسلافهم تبين كيف تم بناء المسجد ، والأموال التي أنفقت عليه حيث تقول هذه القصة ( إن رجلاً كان يدعى العباس سافر إلى مكة حاجاً وهناك وجد كيساً به نقود ذهبية ، فظل العباس يبحث عن صاحبها طيلة عام كامل فلم يجده فعاد إلى اليمن ، وسافر إلى مكة ثانية وثالثة للحج والبحث عن صاحب النقود فلم يجده فلما كان العام الرابع وجده وكان قد اضطر لصرف جزء من النقود ، وكان صاحبها هندي الأصل ، وأراد أن يختبر العباس على أمانته فقال له أعطني أحد أضراسك بدلاً من النقود التي صرفتها فخلع العباس أحد أضراسه ووضعها في الكيس وقدم للعباس ثلاث نصائح هي : لا تتعجل ، لا تبخل ، لا تكسل ، وعاد الرجل إلى الهند وبعد فترة أراد العباس أن يرجع إلى اليمن فضل الطريق فسافر إلى الهند عبر البحر ، فنزل على سواحل الهند عند امرأة ضيفاً ، وكانت حسناء لها أموال طائلة ، وكان أبوها تاجراً ولكنها لم تتزوج وتبحث عن رجل أمين كما أوصاها أبوها فأعجبت بالعباس وأرادت أن تختبر أمانته ثم رأى الكيس الذي كان معه عندها فأراد أن يتأكد منه ، وعندما فتحت الكيس ابتسم فغضبت لأنه سخر منها ولكنه حكى لها القصة التي دارت بينه وبين الرجل الذي تبين أنه والدها فقالت له أنت الرجل الذي أوصاني به أبي لأتزوجه ، فتزوجها ، وعاد إلى اليمن ، وأثناء طريق العودة توقفت القافلة في وادٍ نتيجة لحدوث سيل " فتذكر النصيحة " لا تكسل " وبينما هو سائر في الطريق تعرض له مجموعة من اللصوص فتذكر نصيحة الرجل " لا تبخل " فقال لهم خذوا المال واتركوني فتركوه يسير بالقافلة ، وعندما وصل إلى بيته في وقت متأخر من الليل وجد زوجته نائمة إلى جوارها ابنها الذي لم يره منذ فترة طويلة فظن أنه عشيقها فهم بقتله فتذكر نصيحة الرجل " لا تتعجل " ثم قام ببناء المسجد من تلك الأموال التي أخذها من زوجته الهندية ، وأقام إلى جوار المسجد مبانٍ ملحقة " كزاوية " لإقامة أتباعه ومريديه وانقطع للعبادة حتى سمع به أناس كثيرون فاجتمعوا إليه يأخذون عنه العلم والدروس ) . Attributed to "the mosque, the shrine," to Abbas, the percentage of a person is not known, it has not turned on the translation of the biographical or historical sources, in addition to that his name not written on the inscription band, which adorns the bottom of the roof from the inside, which states: (from what Sultan-term work is "Musa bin Mohammed'Utti" Adam Allah Azza), and the Sultan, who ordered the mosque care of the maintenance person is also well known in historical sources, but the inscription band, written in the roof of the mosque from the inside states: (the work of the roof of the mosque in the holy month of the argument of the year (five hundred and nineteen)) that any work in the era of the Sulayhid in the period was governed by the "Mrs. Arwa Ahmed Suleihi girl" ((440-532 AH) (1049 to 1138 AD)), and in that period was There are forces dispute control of the Yemen with the State Sulayhid; therefore likely Dr. "Ali Said Seif," the Sultan Moses was not able to announce his name and his authority to hear or know by historians and book translations, who his contemporaries and let for the period, such as architecture of Yemen, Al-Hammadi and the soldier and Khazraji , so it did not refer to it in their books, and perhaps that this Sultan was one of sheikhs region and called himself Sultan, and the Sunni doctrine between the states Shiite Kasalhristih, and Zaidi, Bani Hatim, have established that the Sultan of the mosque of Sheikh Abbas is buried in which a person is known as already mentioned, but there is the story of legendary circulating parents for their ancestors to show how the mosque was built, and the money spent on it where it says this story (the man who was named Abbas traveled to Mecca, pilgrims, and there he found a bag by gold coins, remained Abbas looking for the owner throughout the year Full did not find him, he returned to Yemen, and traveled to Mecca, a second and a third of the Hajj and the search for the money did not find him when he was the fourth year and grandfather and had been forced to divert part of the money, and was accompanied by an Indian origin, and wanted to test Abbas for his honesty said to him, Give me a Odharask instead of money disbursed by took off Abbas a Odharash and put it in the bag and presented to Abbas, three tips are: Do not rush, do not skimp, do not Txl, and the man returned to India after a wanted Abbas to return to Yemen, preferred to the road he traveled to India via the sea, went down on the coast of India when female guests, and was beautiful with a lot of money, and her father was a merchant, but did not get married and looking for a Secretary also advised her father Vojpt Balabas and wanted to test the honesty and then saw the bag that was with him then so he wanted to make sure of it, and when I opened the bag, smiled became angry because he mocked them, but told have a story that took place between him and the man who turned out to be her father said to him You are the man who told me by my father to marry him, married her and returned to Yemen, and during the way back, stopped the convoy in a valley due to a flood, "remember the advice" Do not Txl "and while he is all in the way exposure a group of thieves remember the advice of the man "does not skimp," he said to them Take your money and Atrcna Fterkoh moving convoy, and when he arrived at his house late at night, found his wife sleeping next to her son, who had not seen for a long time Clean that her lover, they kill him, remember the advice of the man " Do not rush, "and then he built the mosque of that money taken from his wife, Indian, and lived next to the mosque attached to the buildings," Kzawah "to establish his followers and disciples of the cult and cut off even heard of him many people gathered around him and take his science lessons).


- الوصف المعماري لمسجد وضريح العباس ( بأسناف ): المسجد عبارة عن مبنى مستطيل الشكل طول ضلعه ( 7,25 متر ) ، وعرضه ( 6.30 متر ) ، يفتح فيه مدخلان أحدهما يقع في جداره الغربي والآخر في جداره الجنوبي ، وقد اتخذ كل مدخل شكلاً مستطيلاً يعقد على كل منهما عتب من الحجر يعلو كلاً منهما حنية ذات عقد مدبب فتحت فيه نافذة مستطيلة الشكل زينت جوانبها بزخرفة هندسية تتكون من مستطيل أدنى يعلوه أشكال مثلثات ويصعد إلى المدخل بدرجتين ويغلق عليه باب من الخشب يتكون من مصراعين ، كما يفتح في الجدار الشرقي أربع نوافذ لدخول الضوء والهواء إلى المسجد . - Description architect of a mosque and the shrine of Abbas (Bosnav): the mosque is a building is rectangular in shape along a side (7.25 meters) and width (6.30 meters), opens the two entrances, one located in the wall of the west and the other in the southern wall, has taken all the input rectangular held on each lintel stone above each recess with a pointed arch opened a window of rectangular form decorated with aspects of geometric decoration consisting of a rectangular lower topped forms triangles and climb to the entrance of two degrees and closes upon the door of the wood consists of two panels, also opens in the east wall of four windows to enter the light and air to the mosque.


وقد استخدم معمار مسجد وضريح العباس أحجار مبنى قديم كان قائماً مكانه ، وهو مبنى يعود تاريخه إلى فترة ما قبل الإسلام حيث تشير طريقة البناء والنقوش المسندية أنه كان معبداً لأحد الآلهة اليمنية القديمة ، وقد بُني الجزء السفلي من " المسجد ـ الضريح " بالحجارة الجيرية الضخمة المشذبة من الخارج إذ يشاهد على بعضها كتابات ـ نقوش ـ بخط المسند ، وقد تم عمل ملاط من الجص والنورة بين مداميك الأحجار لزيادة قوة تماسك الجدار ، وتشاهد المداميك المبنية من الأحجار تصل إلى مستوى نهاية فتحة المدخل ، ثم أتم المعمار بالآجر ـ اللبن المحروق ـ وزينه من أعلاه بشرفات مسننة متدرجة ذات خمس أسنان بلغ عددها في الأضلاع الطويلة سبع والقصيرة خمس ، وهي على شكل حلية زخرفية تحلي سقف المسجد من الأعلى ، وهي زخارف مقتبسة من العناصر المعمارية التي ظهرت في العمارة الإسلامية المصرية خلال العصر الفاطمي ، ويبدو أن معمار هذا المسجد قد اتبع نفس الأسلوب الذي اتبع في جامع جبلة - في شكل الحُلي الزخرفية التي تزين السقف من الأعلى – والذي يتشابه في كثير من الأوجه مع عمائر الدولة الفاطمية بمصر لما كانت بينهما من علاقات متبادلة ، أما ميازيب السقف فقد عمد المعمار إلى عملها من الجص والنورة ، وذلك لتصريف مياه السقف دون أن تتسرب إلى الداخل فتزيل العناصر الزخرفية ، ويتم الوصول إلى داخل المسجد عبر أحد المدخلين اللذين يفضيان إلى قاعة مستطيلة الشكل طول ضلعها ( 6.25 متر ) وعرضها ( 5.30 متر ) ، وهي تتكون من ثلاث بوائك من الأعمدة ، في كل بائكة عمودان كونت البائكات أربعة أساكيب ، أوسعها أسكوب المحراب ، سارت موازية لجدار القبلة ، وثلاث بلاطات متساوية عمودية على جدار القبلة ، وهذا التخطيط يشبه تخطيط المساجد الصغيرة التي ليست على نمط تخطيط المسجد النبوي ذي الصحن والأروقة ، وقد استخدم المعمار الأحجار القديمة – من مخلفات المعبد – وكذلك الأعمدة ، المكونة من أكثر من قطعة ويوجد نوعان منها الإسطواني ومنها المضلع ، وغلب على تلك الأعمدة الإسطوانية بينما نجد اثنين - فقط - مضلعين ، ويقعان إلى الجنوب من بيت الصلاة ، وتحمل هذه الأعمدة تيجانا اتخذت أشكالاً مختلفة ، منها الشكل المربع ، ومنها المدور المزين بزخرفة التسنين والتي ترجع إلى فترة ما قبل الإسلام سواء الأعمدة أو التيجان ، إذ تتشابه هذه الأعمدة وتيجانها مع ما وجد في أعمدة المعابد في مأرب والجوف . It has been used architecture mosque and the shrine of Abbas, Stones old building was standing place, a building dating back to the period before Islam indicate method of construction and inscriptions Almsendih it was a temple to one of the gods old Yemeni, was built in the bottom of the "mosque, the shrine," stone-limestone huge manicured from abroad, as seen on some of the writings ascribed to inscriptions written, has been the work of mortar and lime plaster of the building blocks of stones to increase the strength of cohesion of the wall, and you see Madamik built of stones up to the level of the end of the slot entrance, then completed with brick architecture milk baked and decorated it above balcony serrated graduated with five teeth numbered rib long seven short five, which is in the form of ornament decorative analysis roof of the mosque from the top, a decoration adapted from the architectural elements that have emerged in Islamic architecture Egypt during the Fatimid era, and it seems that the architecture of this mosque may follow the same manner as in the Mosque of protoplasm - in the form of jewelry motifs that adorn the ceiling from the top - which is similar in many respects with the groves of the Fatimid state in Egypt since the two of reciprocal relationships, and semicanales ceiling has deliberately architecture to the work of plaster and lime, so as to discharge Water roof without leaking into the home by removing the decorative elements, and is accessed inside the mosque through one of two entrances which lead to the Hall of rectangular shape along the Dilaha (6.25 meters) and display (5.30 meters), which consists of three Boaúk of columns, each face is two columns formed Albaúkat four bays, the most widely Oscop mihrab, goes parallel to the qibla wall, and three slabs of equal perpendicular to the qibla wall, and this planning is like planning, small mosques that are not on the type of planning the Prophet's Mosque with a courtyard and corridors, has been used architecture, ancient stones - remnants of the temple - as well as the columns , consisting of more than one piece, there are two types of cylindrical and of the polygon, and thought most of those columns, cylindrical, while we find two - just - Mdilaan, and are located to the south of the house of prayer, and take these columns Tigana has taken different forms, including square shape, including round decorated decoration teething which returns to the period before Islam either columns or crowns, it is similar to the columns and capitals with what is found in the columns of the temples in Marib and Al-Jouf.


وتحمل هذه الأعمدة وتيجانها سقف المسجد " الضريح " مباشرة دون عقود أو أقواس حيث استعاض البناء بعمل عوارض خشبية من جذوع الأشجار لتربط بين الأعمدة ببعضها وحوائط المسجد ؛ مما جعلت السقف يقسم إلى بلاطات مربعة كونت مصندقات خشبية زينت بالزخارف . And with these columns and capitals roof of the mosque, "the shrine" directly without contracts or brackets, where he replaced the construction work of wooden beams from the trunks of trees to bind to each other between the columns and walls of the mosque; which made ​​the ceiling divided into square tiles formed Musndqat decorated wooden decoration.


- المحـراب : يتوسط الجدار الشمالي " جدار القبلة " محراب على هيئة مستطيل مكون من مستويين ، الداخلي تتوسطه حنية بسيطة يعلوها عقد مدبب ، وقد أقيم العقد على عمودين مندمجين وتشبه بذلك عقود دخلات الحنايا المزينة لضريح السيدة " أروى بنت أحمد " في جبلة ، كما زينت هذه الحنية بالزخارف ، والمستوى الخارجي يشبه السابق حيث يتكون من حنية والمستوى الداخلي يكتنفه عمودان آخران لهما تيجان مستطيلة يقوم على كل منها عقد مدبب الشكل زينت واجهته بزخارف مجدولة ، ويتوج الحنية طاقية مزينة بالزخارف ، ويؤطر المحراب شريط كتابي مكتوب بالخط الكوفي المورق نصه : - Mihrab: the center of the northern wall "qibla wall" altar in the form of a rectangle composed of two levels, internal rosette melodic simple surmounted by a pointed arch, has held the contract for two integrated and thus resembling the decades interventions Hanaya decorated to the shrine of "Mrs. Arwa girl Ahmed" in the protoplasm, and decorated This apse decoration, and the external level is similar to the former consisting of a melodic and internal surrounded columns two to two crowns rectangular based on each of which was tapered shape decorated façade decorated with a scheduled, culminating in the apse hat adorned with decorations and frames the mihrab bar written written in Kufic script leafy read:


- في الجانب الأيمن : ( بسم الله الرحمن الرحيم إن الله وملائكته يصلو - On the right side: (the name of God the Merciful God and his angels Aisalo


- في الجانب الأعلى : ن على النبي يا أيها الذين آ - In the upper side: n to the Prophet, O you who a

- في الجانب الأيسر : منوا صلوا عليه وسلموا تسليما ) . - On the left side: Mnoa reached him and salute him).

ويحيط به شريط زخرفي ضيق ، كما عمد الفنان إلى نقش اسمه في كوشات العقد حيث قام بالتوقيع داخل جامتين ، اليمنى منها نقش فيها : ( عمل محمد بن أبي الفتوح ) واليسرى نقش فيها : ( بن علي بن أرحب ) ، وذلك بالخط الكوفي المورق والمزدهر . And surrounded by a bar decorative narrow, and baptized the artist to engraving his name in the Kouchet nodes where the sign inside the Jämtin, the right of a pattern in which: (work of Muhammad ibn Abi Fotouh) and the left pattern in which: (Ali welcome), and the Kufic leafy and prosperous.


- الـقـبـر : يقع في الركن الجنوبي الشرقي للمسجد بالقرب من المدخل الجنوبي على يمين الداخل ويسار الخارج وهو عبارة عن حوطة مستطيلة الشكل طول ضلعها ( 1.75 متر ) وعرضها ( 1.25 متر ) ترتفع عن أرضية المسجد بحوالي ( 25 سم ) ، وقد ميز المعمار مكان القبر بأن جعل له علامات حوله وذلك بتثبيت تيجان أعمدة قديمة حوله حتى يمنع الناس من المرور فوقه والصلاة فيه . - The grave is located in the southeast corner of the mosque near the southern entrance to the right inside and left outside, a Hawtat rectangular shape along the Dilaha (1.75 meters) and display (1.25 m) rising from the ground the mosque at about (25 cm), has characterized the architecture of the tomb signs that make him around by installing crowns of ancient columns around it so as to prevent people from passing through it and pray in it.

هذا وترتفع جدران " المسجد ـ الضريح " ( بخمسة مترات ) عن مستوى أرضية المسجد فتح على جداره الشرقي أربع نوافذ صغيرة مستطيلة الشكل وثلاث نوافذ في الجدار الجنوبي ، كما زين أعالي الجدران بأشرطة زخرفية كتابية ونباتية ، بلغ عددها ( خمسة عشر شريطاً ) ، منها أربعة عريضة الشكل ، من بينها شريطان كتابيان ، وبقية الأشرطة ضيقة زينت بالزخارف . The high walls of the "mosque shrine" (five kilometers) from the level ground the mosque to open the wall east four small windows rectangular shape and three windows on the south wall, and decorated high walls with strips decorative written and plant, the total number (fifteen tape), of which four broad form, including two bands Ktapian, and the rest of the tapes narrow decorated decoration.

- السقف : لعل أروع ما في المسجد سقفه الأسفل الذي عُمل من خشب الساج المزين بزخارف نباتية منحوتة ، ومرسومة بعدة ألوان ـ خاصة بماء الذهب ـ ، وقد ظلت البعثة الفرنسية تعمل في ترميم السقف الرائع قرابة ( أثني عشرة سنة ) حيث انتهت من ترميمه في صيف ( 1997 ميلادية ) . - Ceiling: Perhaps the most wonderful thing in the mosque roof down, who served from teak decorated with floral carved, and painted in several colors, especially gold leaf, the French mission has been working in the restoration of the roof wonderful about (twelve years), where the finished restoration in the summer (1997 AD).




















Khawlan одного района в Сане провинции и Jahana является центром управления, Khawlan название племени и земли, упомянул имя (Juln) в надписи Йемена стар для Впервые в границах (седьмой век до н.э.), или, другими словами, в период (Mcarpe SABA) название племени, но в Последующий период (период царей Шева и Тхи Raydan), период (первые века до третьего века нашей эры) и через исторические данные Astqraúna, получаем, что имя (Juln) теперь называется на трех различных племен, являются: -

 - Juln (Jaddedn): племя Khawlan Alojdod, и территория находится в регион, простирающийся от горы или Лейла на севере до юго-западе области Саада, и теперь известна этого племени (Амр Bjulan ибн 'или Khawlan Ben Smith), и дома включает широкую область провинции Саада

 - Juln (Южная или Khawlan Radman): племя Khawlan союзе с Radman, или, как так называемые "Хамдани" (Khawlan Radaa), а его территория находилась в регион, простирающийся от конца "Бани Бакр» в Yafea так далеко на юг, как "белый - город - и Radaa" севера.

 - Juln (Khaddlm): Это было племя, что его территория расположена в окрестностях "Besruah Khawlan и на западе, и в настоящее время известно Bjulan Taial Khawlan или высоким, племени, что его территория расположена на востоке и северо-востоку от столицы Саны, ограниченная на север страны ненасытный, и Хада, юга и запада и сыновья сыновей Bahloul, гашиш, и к востоку от Мариб.

: Месяца долины:

 - Долина закрытого, и происходит от Osnav Запад Jahana, проходя Bjuhana затем идет к стрелками и впадает в долину Hbad затем продолжить Марибе, и больно Долина бежать и Вади прессование, двух южных Jahana, и в который долине дуба и Долины Aloarrouc и коричневые молнии, а затем Долина Habbab и Msaqth Aloarrouc восток, и в который притоков гор и к востоку от Бени Джабр Taial и перейдите к Долине Виммер востоке Habbal Bait Rguan затем перейти в проливе к северу от горы Уилан.

- Вади Hareeb Alaqramich и Msaqth от гор Mansheya и Рас Nqil храбрых Paljhh северных горах миндаль в настоящее время в долине великолепный, а затем на восток к Hareeb, и отвечает долине Habbab в Rguan, а затем в стране Jadaan восток вниз живота долине, и в который притоков Северной Taial, Алеппо и Южной ненасытный, и долина разделение между племенем Hareeb Khawlan и ненасытной.

. Месяца горы: гора миндаль из самых известных гор, горы Taial и гора Зеленая гора органелл, которые горной цепи, простирающейся от востока на запад, и гора Книн, который к юго-западу от Khawlan от столицы Саны (50 км) в направлении юго-восток .

Управление и славится выращиванием миндаля Khawlan особенно в гору миндаль и виноград выращивают в Долине

 С воротами, а в прессования и Aloarrouc, а также в районах к востоку от Khawlan жить кочевников, которые принадлежат к племени Khawlan.

 - Jahana: -

 Jahana является центром управления Khawlan высокой, деревни, расположенной в верхней части долины закрытый, недавно появилась в между (восьмое и девятое АГ) и появился как двигаться узнал в (веке атеисты века хиджры) является самым известным в котором группа ученых в религии и последовательностью мирских наук и права и языка , ныне известный как рынок представить Khawlan, где люди, живущие в близлежащих горах на приобретение коммерческих товаров, а также продать некоторые ремесла, такие как текстильные изделия из овечьей шерсти.

 . Среди самых известных достопримечательностей исторического и археологического Khawlan-Аббас мечети в Osnav.

1-  1 - мечеть Аль-Аббас Bosnav Khawlan: -

. Мечеть Аль-Аббас находится в юго-востоку от столицы Саны, около (20 км) от отеля на холме (в двух километрах) к югу от деревни Osnav.

. Дата назад к строительству мечети (шестом веке хиджры втором веке нашей эры), мечеть и храм, чтобы помолиться за умерших была деревянной конструкции.

 Приписывается "мечети, святыни", чтобы Аббас, процент лицо неизвестно, он не включен перевод биографические или исторические источники, в дополнение к этому его имя не написано на надпись группы, которая украшает нижнюю часть крыши изнутри, в которой говорится: (из того, что Султан перспективе работа "Муса бен Mohammed'Utti" Адама Аллах Азза) и Султан, который приказал мечети заботиться о поддержании лица также хорошо известна в исторических источниках, но надпись группы, написанная в крыше мечети внутри государств: (работа крыше мечети в священный месяц аргумента год (пятьсот девятнадцать)), что любая работа в эпоху Sulayhid в период регулируется "Миссис Arwa Ахмед Suleihi девушка" ((440-532 AH) (1049 в 1138 г. н.э.)), и в этот период Есть силы, спор контроль Йемена с государством Sulayhid, поэтому вероятно, доктор "Али Саид Сейф", Султан не мог Моисей сообщить свое имя и свой ​​авторитет, чтобы слышать или знать, историками и книгу переводов, которые его современники и пусть для периода, таких как архитектура Йемена Аль-Хаммади и солдат и Khazraji , поэтому он не упоминает о нем в своих книгах, и, возможно, что этот султан был одним из региона шейхов и назвал себя султаном, и доктрина суннитских между государствами шиитской Kasalhristih, а Заиди, Бани Хатим, установили, что султан мечеть шейха Аббаса похоронен в которой человек известен как уже упоминается, но есть история легендарного циркулирующих родителей за своих предков, чтобы показать, как мечеть была построена, и деньги, потраченные на это, где это говорит, что это история (человек, который был назван Аббас отправился в Мекку, паломники, и там он нашел сумку на золотые монеты, остались Аббас ищет владельца в течение года Полный не нашел его, он вернулся в Йемен, и отправился в Мекку, вторая и третья часть хаджа и поиски денег не нашли его, когда он четвертый год, и дед и был вынужден отвлечь часть денег, и сопровождалось индийского происхождения, и хотел проверить Аббаса за его честность сказал ему: дай мне Odharask вместо денег, выделяемых снял Аббас Odharash и положить его в сумку и представлен Аббасу, три советы: Не торопитесь, не экономьте, не TXL, и человек вернулся в Индию после того, хотели, чтобы Аббас вернуться в Йемен, предпочли путь он отправился в Индию через море, опустился на побережье Индии, когда женский гостей, и было красиво с большим количеством денег, а ее отец был купцом, но не женятся и ищет секретарь также посоветовал ей Балабас отец Vojpt и хотел проверить честность и увидел сумку, которая была с ним, то таким образом он хотел убедиться в этом, и когда я открыл сумку, улыбнулся рассердился, потому что он издевался над ними, но сказал есть история, которая произошла между ним и человеком, который оказался ее отец сказал ему: Вы человек, который рассказал мне мой отец, чтобы выйти за него замуж, женился на ней и вернулся в Йемен, а в обратный путь, остановил конвой в долине из-за наводнения ", помните совет:« Не TXL »и, пока он находится всего в пути воздействия Группа воров помните совет человеку "не скупиться", он сказал им: Возьмите ваши деньги и Atrcna Fterkoh перемещения конвоя, и когда он прибыл в его дом поздно ночью, обнаружил, что его жена спящего рядом с сыном, с которым не виделись в течение длительного времени Чистая, что ее любовник, они убивают его, помните совет человека " Не спешите ", а затем он построил мечеть, что деньги взяты из его жена, индийские, и жил рядом с мечетью прилагается к зданиям," Kzawah "установить его последователями и учениками культа и отрезали даже не слышал о нем много людей, собравшихся вокруг него, и принять его уроки науки).

- Описание архитектор мечети и святыни Аббас (Bosnav): мечеть здание прямоугольной формы вдоль боковой (7,25 метра) и ширины (6,30 метра), открывает два входа, один из которых расположен в стене на запад, а другая в южной стене, приняла все входные прямоугольные проведены на каждом камне перемычки над каждым перерыва с острым арку открыли окно прямоугольной формы украшен аспекты геометрические украшения, состоящие из прямоугольных нижних превысила треугольников форм и подняться на вход двух степеней и закрывается на двери дерево состоит из двух панелей, а также откроется в восточной стене четыре окна , чтобы войти в свет и воздух в мечеть.

 Он был использован мечети архитектуры и святыни Аббас, камни старого здания стоял месте, здании, построенном в период до принятия Ислама указывают метод построения и надписи Almsendih был храм одного из богов старой Йемена, был построен в нижней части "мечети, святыни," камень-известняк огромный ухоженный из-за рубежа, как это видно на некоторых из писаний приписывают надписями, была работа миномет и известковой штукатурки из строительных блоков из камней, чтобы увеличить силу сцепления стене, и вы видите Madamik построена из камня до уровня конца слот вход, потом окончил с кирпичными молока архитектуры запеченные и украсил над балконом зубчатые закончил с пятью зубами пронумерованы ребра долгие семь коротких пяти, которая находится в форме орнамента декоративной крыши анализ мечети сверху, украшения адаптированы из архитектурных элементов, которые возникли в исламской архитектуре Египта в эпоху Фатимидов, и кажется, что архитектура этой мечети могут последовать же, как в мечети протоплазмы - в виде ювелирных украшений мотивы, которые украшают потолок сверху - что во многом сходны с рощами Фатимидов государство в Египте с двумя из взаимных отношений и semicanales потолка намеренно архитектуры работы штукатурка и известь, таким образом, чтобы разрядить Вода крышу без утечки в дом, удаляя декоративными элементами, а доступ внутрь мечети через один из двух входов, ведущих в зал прямоугольной формы вдоль Dilaha (6,25 метра) и отображения (5,30 метра), который состоит из трех Boaúk колонн, каждая грань состоит из двух столбцов формируется Albaúkat четырех отсеков, наиболее широко Oscop михраб, идет параллельно кибла стену, и три плиты равных перпендикулярно кибла стене, и это планирование, как планирование, небольшие мечети, которые не находятся на тип планирования Мечеть Пророка с двором и коридоры, была использована архитектура, древние камни - остатки храма, - а также колонны , состоящий из более чем одной части, Есть два типа цилиндрических и полигон, и думал, большинство из тех, колонны, цилиндрические, в то время как мы видим две - просто - Mdilaan, и расположены к югу от дома молитвы, и принять эти столбцы Тигана принимает различные формы, включая квадратную форму, в том числе круглые украшение прорезывания зубов которая возвращается к периоду до принятия Ислама или столбцов или коронки, он похож на колонны и капители с тем, что находится в колонны храмов в Мариб и Аль-Jouf.

. И с этими колонны и капители крышу мечети, "святыня" напрямую, без контрактов или скобки, где он заменил строительные работы деревянные балки из стволов деревьев, чтобы привязаться друг к другу, между колоннами и стенами мечети, которые сделали потолок разделен на квадратные плитки формируется Musndqat украшен деревянной отделкой.
 - Михраба: центр северной стены "кибла стену" алтарь в виде прямоугольника, состоящей из двух уровней, внутренние розетки мелодичные простые увенчана отметил арки, провела контракт на два интегрированных и, следовательно, напоминающие Hanaya десятилетий вмешательства оформлены святыня "Миссис Arwa девушка Ахмед" в протоплазмы, и украшены Это апсиды украшения, и внешний уровень похож на бывшего состоящая из мелодичных и внутренних окруженный колоннами 1:58 крон прямоугольной основе каждого из которых была конической формы украшен фасад украшен запланированного, что привело к апсиде шляпа украшена декорациями и кадры михраб бар письменного написаны на куфи листовые читать:


اراشيف