اليمن - صنعاء المدينة المجهولة ل 99 % من الناس................. Old sana'a - yemen unknown city for 99% of people

الأربعاء، 19 يونيو 2013

Qaraqosh stearinlys: jødene i Jemen .. Det mangfoldet som vi har mistet

Tirsdag 19 mars (mars 2013)




Til den jødiske mor: Grace jente Yahya, ikke slukket lyset, hjerte og utbredt samtaler for godt, jeg ikke lenger hører bare eller تحنو på hennes muslim og en jøde ..
**
Sameksistens av ulike
Jemen kjent geografisk og kulturelt mangfold, og sin rike historie av hendelser, verken bestemt eller være uten. Og heller ikke kan reduseres til et absolutt, og en. De Jemen inkubator geografiske mangfold og mangfold av religioner og kulturer og ulike spektra. Og fortell oss historien, at Jemen passerte religioner multi-fra hedenskap og himmelsk, og Abdul befolkning på månen, solen, og oksen .. etc, deretter konvertert til jødedommen, kristendommen, og islamsk Bmmahbha annerledes, og innenfor tilstedeværelse og sameksistens ulike konstruerte forskjellige sivilisasjoner i Jemen gammel.
Anses ikke jødene en grunnleggende komponentene i Jemen samfunnet, men er bosatt i Jemen folkeslag, P «historiske fakta og sosiale virkelighet klart bekrefter at jødene er en del av det arabiske folk i Jemen, og de konverterte til jødedommen i hjemlandet Jemen» (Abbas al-Shami - jødene i Jemen).
Når Jemen begynte tenderer mot per disk speiling, mistet rettighetene før det tapte sivilisasjonen. خارت leddene i første riket, deretter flyktninger og kollapset sivilisasjoner, den ene etter den andre, og ble Alasbuyat og er drevet av tribal, og betale ca ombordstigning kanten av avgrunnen - som vår virkelighet nå.
Hvorfor Qaraqosh stearinlys?
Ikke et slør كاتما levedyktig og blokkerte generell adgang sollys og lys, dere Alkerkosh, Widget lerretet om pad eller farget, eller laget av stoff velur, bomull eller silke, sateng eller "Alstim", og «Amasim» Den dekker hodet, utsmykket resirkulert flip gulltråd og sølv, og fargerike bomull garn ved siden threading hill, Alkerkosh restauranten koraller og sølvpengene og amuletter, mynter, knapper og fargede lapper, og skjell, klemmer "Alemratq" .. Det Qaraqosh stearinlys. Umrah stearinlys jødiske og muslimske - det vanlige navnet blant muslimske og jødiske Yemeni på sine hoder, Vidly på Jbhtehma hårtuster "slave", det Alkerkosh, uniformer for jenter før ekteskapet, og spre seg i lengden og bredden av landet.
Slik Alkerkosh, (plast panel) forsvant fra toppen av stearinlys muslim, mens lyset er fortsatt slitt av jødisk i Jemen, men også i Israel, USA og Storbritannia, og oppnåelse og tilbyr sang og bønn fra den jemenittiske folklore i de mest prestisjetunge festivaler i verden .. Og lengre Alphenantan den Alemenatan, "Ofra Haza, og stearinlys Blessed" og andre former for humanitær arv interkontinentale, Qaraqosh utstede lyder og bevegelse langs den ånd som ikke begrenser, det «Alsnsna pompøs dress.
**
Qaraqosh Achammotain trosser fortsatt tid, den forsvinner, men returnerer fra tid til annen, og i enkelte rurale områder i Jemen, er fortsatt standhaftig på hodene til jentene, samt sterkt tilbake å være til stede på rad bryllup, spesielt bryllup Alsnanih, populære markeder er fortsatt pryder butikkene Balqracich.
Begynte for noen år siden, kvinner i kvinnenes foreninger betjene den med tanke på markedsføring for turister, og vise den i kulturfestivaler lokalt og i utlandet.
Alkerkosh delta tilstedeværelsen av et stearinlys hele navnet på den jødiske og islamske trossamfunn, trenger små identiteter og religiøse hierarki og sosial og religiøs akutt i tanken og kulturen i den jemenittiske samfunnet, med utsikt over et stearinlys, som forteller historien om arv håndarbeid, المنول, sang og dans, og Alosmar ... Ikke flytende i kunsten industrien er annerledes bare menneskelig, og i forgrunnen: Alhimtan. Over Linning herfra .. Det også Qaraqosh
I Jemen vil ikke være i stand til å påkalle en meter i alle gater, enten i rurale eller urbane områder, i kjørefeltet eller smug, uten Ttaek den jødiske forlaget Journeyman / artist, vegg, vindu, hus gravert belte, og porten stengt og nøkkel .. Det er vanskelig å se en kvinne gå i talkshow gamle Sanaa eller Taiz, eller Mahaweet, eller andre steder i Jemen, uten å se fingeravtrykk mønster hennes jeans, og håndleddene hennes kjole, smykke sølv hengende på brystet hennes, eller maskot «poengsum», som forsvinner mellom henne .. Ofte bli / være jødisk / jødedommen er to av de Hakah, og Snaah, men merk kunst sy-og broderi masker til naboer av gutter og jenter og kvinner, muslimer, og du passerer i at miljøet: «bottom», gamle Sanaa, Taiz gamle, og det jødiske kvarteret i Aden, Saada, rosett, og i alle byene og på landsbygda i Jemen, vil du finne fossiler forlaget fingrene jødiske kunstneren trykt på moskeen, skole, offentlig senter, sultanens palass, huset til bonden, velstående hjem, offentlige hus, og opphøyet møbler og dekorasjoner.
Hahm غادرونا siden 1948, og revet hjem og synagoger, absurd urettferdig, politisk motivert og religiøse Asboi, festet til jødene i Jemen, den ultimate formen for skade på fysisk og psykisk, til venstre, har vært effekten av det jødiske samfunnet i Jemen forbli avslører allsidighet اشتغالهم alle typer arbeidsstykket bokstavelig og profesjonelt og kommersielt .. osv jobbet بفنية og høy teknologi i alt.
Ja, vil du finne massevis av rom besteforeldre og implikasjoner preging, finner du møllen, og også seks-spiss star bestige plattformen moskeen, Tqatiah, og kupler av gravene til helgener, og selv kjole som اهترأ klut fortsatt threading «الصرصر», og lukten av fargestoffer i det motstår tid, vil du finne Aalghemriaat fortsatt pryde noen rolle i byen og på landsbygda, hvor jødiske boliger, og hvor gikk hans føtter Handspan av denne nasjonen, finnes det historier om kunst, fortelle og vise det fram til i dag ..

ليست هناك تعليقات:

اراشيف